3.4

Jackie Brown

Jackie Brown är en medelålders flygvärdinna som smugglar pengar från Mexiko till Los Angeles åt vapensmugglaren Ordell Robbie. När poliserna Ray och Mark ertappar henne med $10,000 i kontanter och kokain i sin handväska erbjuder de henne en deal för Ordell mot hennes frihet.

Originaltitel Jackie Brown
Regissör Quentin Tarantino
Manus Quentin Tarantino
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 90-tal
Skådespelare Pam Grier, Samuel L Jackson, Robert Forster, Bridget Fonda, Robert De Niro, Michael Keaton, Michael Bowen, Chris Tucker, Lisa Gay Hamilton, Tommy 'Tiny' Lister, Hattie Winston, Sid Haig, Aimee Graham, Ellis Williams, T'Keyah Crystal Keymáh

Skapad 2019-11-13 av ea1234
Jackie Brown (Pam Grier) är en flygvärdinna på ett lågprisbolag vilket flyger mellan Mexiko och USA, men detta arbete är bara en täckmantel för att kunna hjälpa den ökände gangstern Ordell (...   Läs mer »

Starkbröl
2023-01-04
Film som försöker leva på enbart Tarantino-dialog och Tarantino-coolhet, och inte riktigt lyckas, även om alla spelar bra. Det blir lite småtråkigt, och ibland rentav lite sjuttiotaligt på det dåliga sättet, vilket Tarantino antagligen eftersträvade.
2021-02-19
Sköning till film som flyter på gött...Enbart härliga karaktärer. Men visst är det Jackson som äger hela filmen. Dock är själva storyn löv tunn. Eller i detta fallet braj tunn #) Tarantino kunde sin skit back in the day/
päronanton
2018-08-15
Alltså, ja, en skön rulle med underbara karaktärer! En galen historia! Samuel L.Jackson är otroligt skön i denna rulle!
FabianBom
2017-10-10
så mycket fel i denna kalkon rulle som gör de botten, den enda jag hyllar i filmen är michael keaton, resten suger som fan.
2017-05-21
Ungefär som jag mindes den; intressant hur väl man minns en film man såg för säkert tolv år sedan. Ungefär som i fallet Django Unchained blir de långa dialogscenerna lite segare i en rak och strukturerad intrig vilket gör upplevelsen lite mindre njutbar än i de mer abstrakta Pulp Fiction och Inglorious Basterds. Men även ifall filmen hade kunnat ha ett starkare driv är detta klart trivsamt att kolla på hela vägen. Snyggt och skönt. Inte Tarantinos bästa, men långt ifrån hans svagaste också.
RustyFilm
2016-12-09
En lite mindre våldsam Tarantino-film. Den är mer nertonad och konventionell än hans tidigare filmer, inget som sticker ut på Tarantino vis. Men så är det ju inte han själv som författat filmens original historia. Sevärd är den trots allt.
wasteoftime
2016-09-30
Helt klart en av Quentin Tarantinos bättre filmer, men jag finner det svårt att riktigt sätta fingret på om den förtjänar en trea, eller ska få en tvåa. Tempot är långsamt, men trevligt. Men det känns också som att den på många sätt saknar något. Jag hade gärna fått följa Louis lite, se vad han gjorde, när han inte rökte på ihop med Melanie. Han känns lite oklar i bilden. Det känns som att det finns flera sidospår som kunde fördjupats. Winston, likaså, hade varit intressant att få veta lite mer om. Även poliserna. Det blir nog en tvåa, när allt är sagt och gjort, men det är inte långt bort till en trea. En rät skön upplevelse att se om den här filmen.
2016-09-21
Bra skådespelare och filmen i sig är väl ganska underhållande men det är också allt. Inget jag lär se mer än en gång.
mr_magi
2016-08-21
Riktigt bra!
Star-Basse
2016-02-03
Måste vara Quentin Tarantinos segaste film! Men den funkar.