2.6

Jack och bönstjälken

Den välbärgade Jack Robinson hittar en dag ett enormt stort människoskelett på sina ägor. En mystisk kvinna säger sig veta varifrån det kommer och varför, men får också Jack att inse att han är den ende som kan lösa mysteriet fullt ut. Ett mysterium som inkluderar en välkänd saga om en bönstjälk som växer upp till himlen.

Originaltitel Jack and the Beanstalk: The Real Story
Regissör Brian Henson
Manus James V Hart, Brian Henson, Bill Barretta
Genre Drama, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare Jon Voight, Matthew Modine, Richard Attenborough, Honor Blackman, Jonathan Hyde, Daryl Hannah, Vanessa Redgrave, Julia McKenzie, Mia Sara, Jim Carter, Bill Barretta, James Corden, Anton Lesser, Nicholas Beveney, JJ Feild

2022-07-27
En väldigt dålig nytolkning av en klassisk saga...
2016-10-30
En väldigt välgjord och spännande film med en bra story, bra skådespelare och snygga specialeffekter. En väldigt bra nytolkning av en klassisk saga.
2013-03-04
Bra vinkling, förvånande sensmoral, men alldeles för utdraget. Hade gjort sig bättre som en 90-minutersfilm. Dessutom var det svårt att stå ut med allt överspel. (6/15)
Xenox
2012-07-10
Bra tolkning av en barnsaga. Det är en spännande äventyrsfilm som känns ganska underskattad.
Inigo
2010-02-05
För mig jag sett den och gillade den
cassiopeia
2008-02-16
Jag gillar verkligen idéerna bakom den här filmen - återberättandet av en saga parat med en dos idealism. Jag gillar att man kan se berättelsen som en metafor för de uppgörelser många nationer har haft med sitt förflutna inom kolonialismen. Men: Det gör mig bedrövad att man inte har lyckats bättre emd genomförandet. Specialeffekterna är inte ens icke-trovärdiga på ett charmigt sätt, de bara sticker i ögonen. Skådespeleriet känns platt, och filmen är faktiskt ganska tråkig under större delen av tiden. Synd på en i grunden bra historia!
EliasN
2007-03-06
Riktigt bra film faktiskt. Jag håller med kungkaxig dock, det syns att de hade en låg budget. Men jag ger den ändå en fyra, en stark sådan.
Tea
2006-11-05
haha såå mysig!!
Timjan
2006-05-01
Ganska intressant tolkning av sagan.
arvidsollenby
2005-01-10
hm finns det en äldre version av den här?