2.9

Ivanhoe, den svarte riddaren

Kung Rikard Lejonhjärta sitter fängslad på ett slott i Österrike efter fälttågen i österland. Hans lojale riddare, Ivanhoe, återvänder till England för att samla ihop pengar till Lejonhjärtas lösensumma och samtidigt bekämpa normanderna och kungens bror, som tagit tronen i besittning.

Originaltitel Ivanhoe
Regissör Richard Thorpe
Manus Marguerite Roberts, Æneas MacKenzie, Noel Langley
Genre Drama, Romantik, Äventyr, 50-tal
Skådespelare George Sanders, Elizabeth Taylor, Joan Fontaine, Emlyn Williams, Finlay Currie, Robert Douglas, Robert Taylor (I), Felix Aylmer, Francis De Wolff, Norman Wooland, Basil Sydney, Harold Warrender, Patrick Holt, Roderick Lovell, Sebastian Cabot

C12
2018-09-08
Plåtburksrally när det är som bäst. Underbar klassiker.
lave
2015-03-05
Charmig om än något träig matinéunderhållning. Lite småmysig på ett långtråkigt sätt. Fin musik.
2015-01-08
Det positiva som denna filmupplevelsen gav mig är det att den ger mig en bit av det filmskapande som var så bra under 50- och 60-talet dvs. episka filmer med fantastisk scenografi, kostym och historiskt berättande. Så detta njuter jag av i massor. I övrigt så fångar filmen inte mig utan då föredrar jag hellre filmatiseringen från 1982. Denna version från 52 är dock helt OK och t.o.m. sevärd om man gillar denna tids historiska filmatiseringar. 3+
NtoNW
2013-04-14
Detta håller inte någon vidare hög klass, vare sig skådespelarmässigt eller filmiskt.
Honeychurch
2012-01-02
Gillade denna som komplement till nyårsklassikern från 1982 - man fattar liksom mer Ivanhoe och Rowenas kärlek tycker jag. Plus att det känns lite mer troligt att Ivanhoe har några år på nacken! Gillar den muchos men det abrupta slutet gjorde att pendeln inte riktigt svängde över till en 4a.
johnaleks
2012-01-02
har faktiskt, till skillnad från 80- och 90-talsversionerna, en viss charm
AirikrStrife
2010-06-29
underbar matiné i, helt klart bättre än the adventures of robin hodd. Lite förvirrande dock när filmen avviker från boken, speciellt i början men det är ju en jävligt svår bok att filmatisera
RunRiot
2010-05-12
Jag är helt nere i denhär filmen. Så himla mycket bättre än den nyare versionen.
NEDERVETIL
2009-11-20
Klassiker som man såg som junior, kul att uppleva samma sak igen, dock måste man medge att jag tyckte att den var bättre när man var yngre....
NEJDÅ
2008-05-20
inte min kopp te direkt men skulle tro att den knäcker 80- och 90-talsversionen ändå.