Irma Vep

Maggie Cheung, den största stjärnan inom den asiatiska filmen, anländer till Paris för att spela rollen som Irma Vep i en ny version av Les Vampiers, Louis Feuillades berömda serie av stumfilmer från 1915-1916. Den gåtfulla Irma Vep är ledaren för den hemlighetsfulla och trikåmaskerade rånarligan "Vampyrerna". Ensam i Paris utan att kunna ett ord franska försöker Maggie att kommunicera så gott det går med sin omgivning, däribland regissören René Vidal som i Maggie ser den enda skådespelerskan i världen kapabel att gestalta en modern, latexklädd Irma Vep. Mitt uppe i en inte helt konfliktfri inspelning och drabbad av jetlag försöker Maggie förstå de krav som ställs på henne från olika håll.

Originaltitel Irma Vep
Regissör Olivier Assayas
Manus Olivier Assayas
Genre Komedi, 90-tal
Skådespelare Maggie Cheung, Jean-Pierre Léaud, Nathalie Richard, Arsinée Khanjian

MilkMonkey
2004-12-02
Måste nästan be om ursäkt för mitt betyg. Den var verkligen för smart för sitt eget bästa. Ändå höll den mig intresserad & dess påhittighet kändes uppfriskande. Förresten . . . fantastiskt att fransmän kan få något slutfört överhuvudtaget . . .
J.Lundegaard
2004-07-08
tråkig och meningslös film.
Fuzzy
2003-12-21
Det är två saker med denna film som gör att den är sevärd: 1. Den extremt bra och fyndiga grundidén. 2. Maggie Cheung. Idén är fakiskt den bästa jag sett på länge. En total caméo-film som leker med verklighet och fiktion på en befriande meta-sätt (inte helt olik Spike Jonze-filmen Beeing John Malkovich...bara inte lika surrealistiskt skruvad). Att Maggie Cheung tackade ja till huvudrollen i denna film skall hon ha respekt för. Tyvärr går den på tomgång ibland och man vet inte riktigt vad regissören/manusskrivaren har haft för tanke/avsikt med filmen. Vill även påpeka att jag inte alls tyckte att det var en komedi (som den beskrivits som) utan mer ett drama. Någon som vet vart man kan få tag i Les Vampires förresten?
darling
2003-12-12
tråkig och helt obegripbar. okej, den var vacker, men det räcker inte ens till för att uppväga ett uns av den tristess jag upplevde när jag såg den.
Zabe
2003-08-12
Den är konstig, väldigt seg i början och verkar inte riktigt handla om nåt, men sen blir den väldigt intressant
« Föregående kommentarer