Irma Vep

Maggie Cheung, den största stjärnan inom den asiatiska filmen, anländer till Paris för att spela rollen som Irma Vep i en ny version av Les Vampiers, Louis Feuillades berömda serie av stumfilmer från 1915-1916. Den gåtfulla Irma Vep är ledaren för den hemlighetsfulla och trikåmaskerade rånarligan "Vampyrerna". Ensam i Paris utan att kunna ett ord franska försöker Maggie att kommunicera så gott det går med sin omgivning, däribland regissören René Vidal som i Maggie ser den enda skådespelerskan i världen kapabel att gestalta en modern, latexklädd Irma Vep. Mitt uppe i en inte helt konfliktfri inspelning och drabbad av jetlag försöker Maggie förstå de krav som ställs på henne från olika håll.

Originaltitel Irma Vep
Regissör Olivier Assayas
Manus Olivier Assayas
Genre Komedi, 90-tal
Skådespelare Maggie Cheung, Jean-Pierre Léaud, Nathalie Richard, Arsinée Khanjian

Albion
2021-12-20
Jag är smått lyrisk över Assayas filmidéer och inte minst genomföranden. Här är en film som för tankarna på samma kaosartade filminspelning som i Truffauts "Dag som natt" men detta är så mycket mer än en filminspelning i kaos. Genialt att låte Maggie Cheung spela sig själv och verkligen gestalta svårigheter och förväntningar som finns från hela omgivningen. Assayas verkar använda denna film som ett sätt att berätta om sin bild av den samtida franska filmens svårigheter, och den ständiga motpolen mellan kommersiell film för den breda massan kontra konstnärlig film som inte ses av någon som en filmjournalist i filmen uttrycker det. Och visst får även journalistkåren en känga. Dessutom hinner Assayas också med att kritisera det narkotikabruk som ofta figurerar i samband med filmproduktioner. Nåväl, till slut kanske ändå en latex-dräkt är huvudrollsinnehavare här i filmen. När så filmen närmar sig slutet kommer nästa överraskning som vänder upp-och-ner på alltihop ännu en gång. En av mina favoritgrupper dyker också upp i filmen med sitt ett välbekant alster och då blir jag ju inte mindre förstjust förstås och när eftertexterna rullar kommer Lunas version av "Bonnie and Clyde" så klockrent tillbaka igen. Det här är en av Assayas stora förmågor, att hitta rätt i musiken till eftertexterna som jag tidigare har njutit av i filmer som "Sommarminnen" och "Efter revolutionen". Ofta udda musik som ändå känns självklart där och då. Betyget 5 växer sakta men säkert fram ur de dimmor eller snarare ruiner av filmproduktion som denna film ska försöka gestalta. Strålande.
Gigi1943
2013-10-17
Oups, här kommer en som inte gillar vampyrer (whatsoever) och det var ett stort misstag att jag satte i ett band där denna rulle låg FÖRE den jag skulle se egentligen. Men för att kolla att jag inte hade tqappat bort Silver City så var jag tvungen att se lite och spola och se och spola - vilken tur att Silver låg efter! Det enda som var kul med Irma Vep var när det flyttade om bokstäverna!!! he he he, det var bra!
Sznax
2012-06-13
Jag har ofta svårt för den här typen av "satiriska" filmer. Speciellt då satiren är dold bakom dyr scenografi. Maggie Cheung bär verkligen hela filmen och får alla andra att framstå som amatörer, Léaud är ganska kul men som helhet är filmen aldrig särskilt intressant. Men det finns enskilda små scener som är ganska bra. Det räddar filmen från att bli dödstråkig. Bäst är självklart när Maggie ger sig ut för att "metodskådespela" på hotellet. Betyg 5.3
answai
2011-07-06
Underhållande och några rent lysande scener: t.ex. när regissören ber den latexklädda skådespelerskan att bara vara sig själv.
Satai
2009-04-16
Håller med om att Maggie får en 4:a och filmen en 2:a. Min största behållning med den kom efter att jag sett intejuverna med Maggie och regissören efterråt.
HerrArne
2007-07-30
Tar sig fjäderlätt mellan olika tankeplan. Imponerande.
yangbo
2007-01-07
maggie får såklart 4a, filmen får en 2a, varför? jo för att den är tråkig, även om den är smart eller försök på nåt nytt så är den ändå tråkig och det kan jag inte säga nåt emot, så visst, jag är snäll idag, maggie gör att den hamnar på en 3a
LaszloKovacs
2005-08-03
Maggie Cheung ger driv åt historien. Jean-Pierre Léaud är skönt hispig!
[Hanna]
2005-06-30
Väldigt svår att få grepp om. Ointressant tema. Brukar annars gilla franska filmer, men denna var en besvikelse...

2005-05-06
Komedi? vad är det för skämt?