2.5

Iraq for Sale: The War Profiteers

En dokumentär om hur civila bolag tjänar stora pengar på att lura de amerikanska soldaterna i Irak.

Originaltitel Iraq for Sale: The War Profiteers
Regissör Robert Greenwald
Genre 2000-tal, Dokumentär

Starkbröl
2022-02-04
Ganska tråkig, men ändå en översikt över de multipla sätten det militärindustriella komplexet (här i form av "privata" företag) använt Irakkriget som ett sätt att mjölka pengar från Irak och amerikanska skattebetalare. Det är även lite trist att dokun försöker göra det till en partipolitisk fråga, när problemet är betydligt djupare än så.
Sznax
2012-07-23
Ingen vidare gjord dokumentär egentligen, men budskapet kommer fram ganska tydligt (även om det finns viktiga delar som totalt utelämnas). Aldrig tråkig vilket var ett plus. Betyg 5.1
emilstjernholm
2012-07-23
Under långa stunder väldigt oengagerande. Hemskt det Halliburton och co gjort, visst, men filmmässigt något av ett bottennapp för Greenwald.
amam
2010-09-13
Som sagt väldigt ojämn och blir inte intressant förrän halvvägs när de pratar med lastbilschaffisarna och vattenreningskillen.
Snah
2008-01-04
Ojämn och dåligt upplagd.
Brattmo
2007-10-15
Speciellt interessan nu när Blackwater är i nyheterna.
Bara2eller3
2007-09-30
Viktig dokumentär, som i sin essens säger att det inte går att lita på ens civila amerikaner (för det är vad dom i Blackvater juridiskt definieras som).
Steijer
2007-01-14
Sett bättre dokumentärer i samma genre...
Vodun
2006-10-06
Vinkal som faen, och ganska ointressant i början. Men när man börjar följa pengarna ungefär halvvägs in blir det ganska intressant.