3.2

Churchill - ära och nederlag

Film om en av århundradets största krigshjältar Winston Churchill. Vi får här följa honom under slutet av andra världskriget.

Originaltitel Into the Storm
Alternativ titel Into the Storm: Churchill at War
Regissör Thaddeus O'Sullivan
Manus Hugh Whitemore
Genre Drama, Krig, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Brendan Gleeson, James D'Arcy, Iain Glen, Janet McTeer, Len Cariou, Bill Paterson, Robert Pugh, Patrick Malahide, Aleksej Petrenko, Clive Mantle, Adrian Scarborough, Jack Shepherd, Donald Sumpter, Andrew Havill, Emma Hamilton, Michael Elwyn

Roswall
2018-04-23
Svag trea, känns lite klipp och klistra ibland, men har samtidigt än värme som höjer den.
TimBuckley
2015-01-05
(rek 4a) Skär ut en 5 minuters slice av denna film och allt ser tilltalande och välgjort ut. Men filmen som helhet är ytterst långgrund och egentligen inte mer än ett montage över åren 1940 - 1945 med goda skådespelarinsatser kring alla de kända händelserna under dessa år. Churchills "greatest hits" m.a.o. Men att Roosevelts död inte ens benämns, trots en ganska stor biroll i filmen, säger det mesta om karaktärsförankringen i denna film. Men som sagt. Scen för scen ändå ett stabilt bygge. 3a.
Gyllenbock
2014-09-07
En intressant film om en mycket speciell och fascinerande människa, Sir Winston Churchill. Tycker inte att Brendan Gleeson spelar över utan han gör en trovärdig Churchill. Synd att filmen inte var på några timmar till, då hade man hunnit dricka några droppar whisky till.
Snah
2014-07-07
Typisk cigarrulle.
Berniey
2013-05-19
Mycket illa genomförd film med lösryckta episoder där inte ens Brendan Gleeson är bra utan spelar över och det känns som om budgeten inte räckte till.

2011-10-01
Fasen vad suverän han är Brendan Gleeson
Cim-Inc
2011-08-14
Helt OK, men som sagt, kunde vart en mini-serie istället för en film!
Al_padrino
2011-06-13
Lite spretig och hetsig. Det skulle varit bättre och ändra formatet till miniserie istället. För övrigt så var det bra casting.
Afflicter
2011-06-07
Kombinationen av skådespelare fungerar bättre här än den gjorde i The King's Speech. Iain Glenn gör en bra George VI och Gleeson är så mycket bättre än Timothy Spall i rollen som Churchill.
KillerPutte
2010-12-31
(rek.3) Välgjort och mycket sevärd drama. Gleeson är strålande som Churchill, vilket för övrigt måste vara en drömroll att spela. Churchills som leder Storbritannien genom andra världskriget och som hyllas som nationens räddare. Ingen dålig utnämning. Filmen varvar de dramatiska politiska händelserna med Churchills relation till sin fru på ett mycket bra sätt. Annars har sådana här filmer en tendens att bli långtråkiga och alldeles för präglade av politiskt drabbel. Starkt, begåvat och mycket sevärt.