3.5

Into the Abyss

Dokumentär om Michael Perry, en man dömd till dödsstraff för trippelmord och hans medhjälpare Jason Burkett, som fick livstids fängelse.

Originaltitel Into the Abyss
Regissör Werner Herzog
Manus Werner Herzog
Genre Dokumentär, 2010-tal

Jorgandr
2012-11-17
Fascinerande och märklig. Herzogs underliga accent och sävliga tal samt väldigt egna regi gör filmen bättre än den kanske borde vara, men jag har svårt att värja mig. Märklig insikt i några levnadsöden, de flesta tragiska.
Sandman
2012-11-07
Historien och karaktärerna är intressanta, men jag önskar det hade kunnat göras mer djuplodande analyser om samhället som format de trasiga människorna.
altemark
2012-11-02
Borde göras en director's cut där själva sammanhållande storyn kring morden lyfts ur; kvar blir bara Herzogs absurda och orimliga intervjufrågor och ett gäng talande huvudens osammanhängande livsvärld.
Mr_v
Mycket stark 4:a.
Ima_Tree
2012-11-01
Snyggt, lite rörande meeeen...
Kulturgam
Oj, vad segt.
WillyV
2012-10-30
Något deprimerande vältrande i den amerikanska white thrashen. Fullt med obildade, okultiverade djur som i vissa fall ballar ur och börja döda folk. Ingen sympatisk person någonstans. Bara olika grader av idioti.
KimEkberg
2012-10-15
jag tycker att den var skitbra. och jättegripande. säger en hel del om samtidens sökande efter enkla svar och lösningar, och behovet av oprovocerad godhet och ondska. härligt spretig, och vissa trådar tillåts vara oknutna när vfilmen är slut. påminner om gamle gode thin blue line.
DiMMUBoRGiR
2012-10-14
.. Och jo, Herzog tar tydligt ställning till dödsstraff i denna film. Han säger ju rakt ut att han inte tycker att staten ska avrätta människor...?
DiMMUBoRGiR
2012-10-14
Ett tydligt exempel där filmskaparen inte lyckas följa en råd tråd eller berätta en given historia på ett fängslande sätt. Alla sidospår och filmens upplägg gör det hela spretigt och tunt i ett ämne med det tyngsta allvar. Herzog misslyckas igen, denna gång helt obegripligt med tanke på den starka och gripande handlingen som inte borde kunna slarvas bort.