Intimate Strangers

Pressen och stressen på jobbet får Donald att ta ut sina aggressioner hemmavid och börjar att slå sin fru Janis. Janis förlåter honom initialt, men med det eskalerade våldet inser hon att hon måste ta ett beslut om deras äktenskap kan fortsätta för sin och sina barns säkerhet.

Originaltitel Intimate Strangers
Alternativ titel Battered
Regissör John Llewellyn Moxey
Manus Richard Alan Shapiro, Esther Shapiro
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Dennis Weaver, Sally Struthers, Tyne Daly, Larry Hagman, Melvyn Douglas, Brian Andrews, Quinn Cummings, Julian Burton, Ellen Travolta, Rhea Perlman

2013-03-06
En av de första renodlade hustrumisshandlarfilmerna som dessutom utgick från de faktiskta offrenas (kvinnornas) perspektiv. Förvånansvärt öppensinnad film, som inte skriver tittaren på näsan vad som är rätt eller fel. Att lämna en man som misshandlar sin fru känns utifrån som ett självklart val, men allting är inte alltid svart eller vitt. 70-talet var verkligen en guldålder för intressanta, amerikanska TV-filmer och huvudpersonerna Dennis Weaver och Sally Struthers ger minnesvärda rolltolkningar. Larry Hagman dyker även upp i en liten biroll.