3.9

Interstellar

I en nära framtid när jorden är på väg att dö upptäcks en mystisk spricka i rumtiden som öppnar möjligheter för människan att undersöka nya platser att överleva på. Den före detta NASA-ingenjören och skickliga piloten Cooper, numera jordbrukare som de flesta andra, tvingas lämna sina barn bakom sig när det visar sig att han är bäst lämpad att leda uppdraget ut i det okända.

Originaltitel Interstellar
Regissör Christopher Nolan
Manus Jonathan Nolan, Christopher Nolan
Genre Drama, Äventyr, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Michael Caine, Jessica Chastain, Wes Bentley, David Gyasi, Casey Affleck, Mackenzie Foy, Timothée Chalamet, John Lithgow, Matt Damon, Topher Grace, Ellen Burstyn, Leah Cairns, Bill Irwin (röst), Josh Stewart (röst)

Skapad 2019-12-21 av Mat1az
Interstellar – ett rymdäventyr i gigantiska proportioner. Här böjs både tid och rum för att rädda mänskligheten i en hopplös framtid. Matthew McConaughey spelar familjefadern Cooper, en för...   Läs mer »

Skapad 2019-11-26 av saggesaliv
I den nära framtiden har jorden påbörjat sin utrotning av den mänskliga rasen. Skördarna äts upp av av skadedjur, så det lider kraftig matbrist på jorden. Dessa små skadedjur lever även på ...   Läs mer »

pelikan
2024-01-01
Tja. Jag hade lust att titta på klockan mer än en gång, och det säger ganska mycket. Visst hade filmen sina poänger, men den kändes framför allt lång. Jag undrar också över fysiken (och biologin) - även om just avbildning av det svarta hålet tydligen ska vara korrekt, är det annat som verkar suspekt. Viktigast (och som vanligt ignorerat): rymdens radioaktiva strålning.
Starkbröl
2023-11-03
(2014, på bio, betyg 3) Fantastiskt hårt spänd båge slutar i något av ett haveri. Ett mycket snyggt, bitvis mycket intressant haveri. Men ändå. Här, som så ofta, försöker filmen vara för mycket på en gång, och summan blir betydligt mindre än de ingående delarna. Många stora logiska luckor dessutom (och ett stort antal inom fysiken). Sevärd, känsloframkallande, välcastad med mycket bra prestationer överallt, men inget mästerverk till film. Tyvärr! (Omtitt 2023, hemma, betyg 3) Har haft denna på listan över "bör se om" eftersom jag var rädd för att jag missat något när jag såg den på bio, och att den skulle vara mycket smartare och intressantare egentligen, det är ju många som gillar denna som synes. Tyvärr måste jag säga att betyget snarare vacklar; det finns så mycket dumt här, och alldeles för stora grepp tas utan att kunna reda ut det efteråt vilket gör att en del av dumheterna är RIKTIGT dumma (ett av de mindre exemplen: glömde han bort sin son?). Men samtidigt är den snygg och idéfylld (jag gillar den nyskapande designen på många grejer, speciellt robotarna) och har som jag skrev för nio år sedan en grym cast, det är egentligen McConaughey som bär hela filmen men även Hathaway gör en av sina bästa roller. Ljudet/musiken är super också men fotot är ofta lite oskarpt. Trean känns svagare nu andra gången jag ser den men får stå kvar.
Albion
2023-08-13
En science fiction som försöker vrida till storyn på ett sätt som antyder att något åt detta hållet skulle kunna hända och bygger smart upp en spänning och blandar in mycket emotionella känslor i det också. Det hela fungerar någorlunda men i sin iver att få till ett slut som inte är alldeles olyckligt eller förtvivlat så vrider den in på märkliga turer och banor som gör att det mesta blir pannkaka till slut. Men som helhet får betyget bli en svag 3;a, 3-
Olof_Gronlund
2023-01-04
Inte min typ av film detta, men den är välgjort och det är otroligt fina miljöer vi får bevittna. Extra bra såklart om man ser den på bio. Normalt sätt en trea, men samtidigt vet jag vilka filmer jag har gett en trea, så vore lite taskigt, den har ändå ett djup, en bra story, bra effekter och bra insatser av skådespelarna, den får en svag fyra. Vet inte om jag hade orkat se om den dock, och det är väl det man orkar med fyrapoängare. Får ev revidera betyget senare.
Nathalena
2022-07-27
Den är så bra!
dlu
2021-09-19
Bra filmer blir ännu bättre andra gången man ser dom. Christopher Nolans filmer blir sämre andra gången man ser dom.
quelnightmare
2021-06-16
Idag är det en sällsynt händelse att se en blockbuster som handlar om idéer snarare än plottkonstruktioner, men i Christopher Nolans Interstellar får sci-fi-fans en sann filmisk anomali: en oklanderligt utformad bit eskapism som drivs av vetenskapliga begrepp som fascinerar och är spännande i lika stor utsträckning. Christopher Nolan slutar äntligen vara nedtyngd av Batman. Jag kan inte vänta på att se vart han tar vägen.
Boynthehood
2020-09-24
Wow! Jag hade inte förväntat mig detta! Normalt sett är jag inte överdrivet förtjust i rymdfilmer, de har ofta en tendens att bli sega och utdragna men jag måste erkänna att jag satt helt klistrad i nästan 3h! Fullkomligt fenomenala insatser av McConaughey och Anne Hathaway! Ännu ett mästerverk av Christopher Nolan!
ZoIX
2020-09-06
Otroligt överskattad men underhållande. Nolan kan verkligen inte det där med att få till mänskliga karaktärer. Han är en stilist som försöker göra sin underhållningsfilm smartare än vad den är.
Körsbär
2020-06-29
Ja många scener är jäkligt häftiga.men jag vet inte jag. Jag köper inte denna film helt som alla andra gör. Blir en stark trea.