3.4

Inte bara honung

Albert Einstein sade att om bina dör så dör mänskligheten bara veckor senare. Ekosystemet är helt beroende av den pollinering som bina står för. Men den sjukdom som grasserar i världens biodlingar har redan tagit död på hela populationen i delar av Kina. Där tvingas idag bönderna själva pollinera för hand. Gifter, utsläpp och monokultur inom jordbruket förvärrar situationen. Nu måste insektsexperter tämja mördarbin för att honung ska produceras.

Originaltitel More Than Honey
Regissör Markus Imhoof
Manus Markus Imhoof, Kerstin Hoppenhaus
Genre Dokumentär, 2010-tal

Magellan
2015-01-09
Fantastiskt foto! Mycket intressanta insikter ges om biodling, hur den har industrialiserats och vad konsekvenserna har blivit per idag. Givetvis fastslår den inte med vetenskaplig tyngd varför så många bin dör världen över, men den utgör ändå en relevant skildring till möjliga orsaker. Klart sevärd!
Mortiis
2014-04-10
Bra foto, särskilt närbilderna är oerhört vackra. Sevärd, men gällande det dokumentära innehållet håller jag om att det är lite klent och att det är svårt att veta vad filmmakarna egentligen vill säga.
2014-04-06
Alltså, jättebra snitt på IMDB och jag har sett ett par olika dokumentärer om bin men jag vet inte. Den här intresserade mig aldrig.
Raimo_1985
2014-03-02
Väldigt oklart vad filmen vill berätta. Stark tvåa. Tappade intresset nånstans vid 57 minuter.
lekke
2014-02-22
EXAKT det som myslas säger nedan.
solan
2014-01-08
Orkade inte se klart
myslas
2013-11-16
Jag hade fått för mig att den här dokumentären mer skulle försöka finna svaret på varför så många bin dör världen över. Istället handlade den mer om hur kommersiell biodling fungerar. Det var inte alls ointressant, men det känns mer som ett inslag på National Geographic än en dokumentärfilm.
origC-J
2013-05-28
Mycket intressant och viktigt tema (man hade lugnt kunnat göra tio filmer om bin och biodling, sjukt fascinerande små kryp!), men här tappar man tråden ju längre filmen lider. Betyget dras också ner av den klara uppdelningen mellan goda småskaliga biodlare och onda kapitalistiska storodlare (även om dessa uppenbarligen behövs om alla ska få mat i dagens system), och de något undermåliga datoranimationerna. Men pluspoäng för kameraarbetet annars, härligt närgående. Stark trea.
Agatefilm
2013-05-09
Mycket bra film, men dock blev jag lite förvirrad av mördar bina. Var de bra eller var de dåliga. Mycket bra film som rekommenderas!
KimEkberg
2013-04-24
väldigt svulstig och häftig film som lyckas oroväcka, men tyvärr även släta över lite av oron med ett slags happy ending där spoiler alert naturen lyckas stabilisera sig själv och allt blir bra igen. annars skulle jag aldrig ätit honung igen.