3.6

Inside I'm Dancing

Michael Connolly lider av cerebral pares och har hela sitt liv bott på Carrigmore, ett hem för funktionsnedsatta. Hans tillvaro har varit lugn och dagarna har passerat. Men när den rebelliske Rory O'Shea kommer till Carrigmore förändras allt. Rory lider av Duchennes muskeldystrofi och är helt beroende av andra, även om han inte själv vill erkänna det. Det lugna livet på Carrigmore känns frustrerande för Rory och med Michael som sin enda vän planerar han att fly Carrigmore och söka egen bostad.

Originaltitel Inside I'm Dancing
Alternativ titel Rory O'Shea Was Here
Regissör Damien O'Donnell
Manus Jeffrey Caine
Genre Drama, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Steven Robertson, James McAvoy, Romola Garai, Brenda Fricker, Alan King, Ruth McCabe, Anna Healy, Tom Hickey, Sarah Jane Drummey, Rachel Hanna, Emmet Kirwan, Pat Shortt, Stanley Townsend, Derbhle Crotty, Donal Toolan, Michelle Forbes
Filmnummer 42016

Portugallien
2016-02-24
amotherscrime
2014-06-12
Väldigt upp och ner får jag säga. Där var ögonblick som bara skrek cliché och cheesy. Men man för det mesta så var den briljant. Smårolig, charmig, men framförallt sorglig. McAvoy är fantastisk som Rory men det är Michael som är den finaste karaktären tycker jag. Extremt vacker film ur hans perspektiv.
mammene
2013-12-25
Lite svårbedömd tycker jag, blir inte riktigt klar över om man försöker ta billiga poäng eller om det är välment. Det jag tänker när jag ser den är att den ena huvudkaraktären är hård utanpå och mjuk inuti, den andre mjuk på båda sidor och skyddad från världen. Det blir en utmaning för dem båda, den ena växer, den andra ja det visar sig i filmen.
PeterTheW
2013-04-16
Älskar det. Okej, vi har sett den här typen av film tidigare, men den är jävligt bra.
Taandborste
2013-02-03
Oj, vilken vändning det blev. Gick ifrån att skratta högt till att gråta och vara ledsen typ halva filmen. En väldigt fin film, älskar verkligen McAvoy.
stenemo
2012-12-10
Helt ok, men inte dirrekt humoristisk. Storyn var något tråkig och intetsägande.
annihilat0r
2012-05-04
Till alla er som irriterar sig på att Rory kan förstå Michael - så kommer här en häpnadsväckande nyhet: manuset är skrivet så för att tittarna ska kunna se Michael som en jämlike. En själ precis som oss. En riktig person. Det var hur denna filmidén överhuvudtaget uppkom. Med målet att vi lyckligt lottade ska bli bättre på att se handikappade som individer. För sanningen är att handikappade personer har exakt lika stora själar och hjärtan som alla andra. Problemet är att de är instängda och reglerade i sina egna kroppar. Fundera gärna på varför Rory förstår Michael så pass bra från den synvinkeln. Istället för den trofasta och kritiska synvinkeln som letar efter besvär och logiska luckor. För "Inside I'm Dancing" är sannerligen inte rätt film att attackera med kritiska ögon.
XJR
2012-04-08
Jag gillade den. Både rolig med dräpande repliker, sorglig med hemska livsöden, gripande med intressanta vinklingar om hur svårt livet kan vara med handikapp. Hemska auktoritära personer och omöjlig kärlek. Gav även en smak av Gökboet, vilket aldrig är fel.. Solklar 4:a! Och.. man kan faktiskt förstå vad personer med grav CP-skada säger, även om det gick för lätt i filmen.
Mikka
2012-03-13
Nja. Jag köper inte heller att Rory ska ha så otroligt lätt att förstå Michael utan att ha hört honom tidigare. Alla säger väl inte exakt samma saker på exakt samma sätt? Han har inte den minsta svårighet att förstå även när Michael säger helknäppa saker... Och hur kan tjejen helt plötsligt förstå honom lika bra i slutet? Som helhet tycker jag att filmen är ganska ordinär och förutsägbar.
Ve72
2012-01-09
Riktigt bra film. Verkligen sevärd! Skådespelet är mycket bra.