Innocence

Andreas och Claire möttes första gången i efterkrigstidens Belgien. Han var musikstudent och hon diplomatdotter. För bådas del var det den första stora kärleken, men trots en passionerad kärleksaffär skiljdes deras vägar åt. Över 50 år senare är Andreas en pensionerad musiker och änkeman sedan 30 år tillbaka. Han har aldrig riktigt kommit över Claire. Så när han får veta att de numera bor i samma stad skriver han ett brev till henne och ber om att få träffa henne.

Originaltitel Innocence
Regissör Paul Cox
Manus Paul Cox
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Charles 'Bud' Tingwell, Julia Blake, Terry Norris, Robert Menzies, Kristien Van Pellicom, Kenny Aernouts

larox
2012-06-09
Varm film med kärlek som budskap, eller "gammal kärlek rostar aldrig". Intressant och sevärd, bra skådespelarinsatser.
answai
2011-10-11
Ganska klichéartad, emellanåt sockersött och framförallt översentimental - men ändå finner jag mig gilla den. Ligger något befriande i hur kärlekshistorien berättas: att kärlek mellan äldre kan vara sexuell och att omgivningens förväntningar och ansvaret gentemot partnern inte behöver bli plikt med åldern. En ärlig film, så man förlåter att den spelar på strängarna.
2009-09-13
En befriande kärleksfilm, där man får lära känna de tre huvudkaraktärerna som tappar forfästet för en tid och man kan förstå dem alla och deras handlingar. Det är även befriande att se deras barn, som beter sig som vuxna människor. Det enda att anmärka på är kanske slutet som kändes lite för hastigt och enkelt, men inget man behöver hänga upp sig på.
2009-06-24
Det är väl det här som kallas för en vuxen film (icke att blandas ihop med vuxenfilm). Det är ganska befriande att se som omväxling. Det blir en väldigt intressant karaktärsstudie där man kan förstå och sympatisera med alla tre huvudkaraktärerna. Filmen är också väldigt livsfilosofisk, vilket uppskattas. Jag överväger fyran, men produktionen är lite för stel och slutet är lite väl bekvämt
RonjaW
2006-09-25
Alltså jag vet inte riktigt.. Jag kanske borde se den igen. Men kanske den var helt okej.. Eller riktigt bra till och med. Hjälp!
Countess_Malin
2005-10-21
En strak trea. Väldigt varm och mänsklig. Inte överdriven på något sätt, utan bara varm och trovärdig. Mycket trevligt.
karhu81
2005-08-18
Kan inte bestämma mig om det är en svag fyra eller en stark trea. Så tills vidare får den vara blå.
Mikka
2005-01-20
Väldigt fin film! Mycket sevärd.
SantaClaus
2005-01-19
Vilken idé, va? Att befolka ett triangeldrama med pensionärer..
Kurosawafan
2005-01-19
Vacker , tänkvärde men bara måttligt engagerande, klart värd att se dock