2.5

Inkräktarna

Ett skogsföretags giftiga avfall muterar naturen och skapar ett gigantiskt argsint björnmonster.

Originaltitel Prophecy
Regissör John Frankenheimer
Manus David Seltzer
Genre Skräck, Science Fiction, 70-tal
Skådespelare Armand Assante, Talia Shire, Robert Foxworth, Burke Byrnes, Richard Dysart, Victoria Racimo, George Clutesi

hsimpson
2023-07-03
Det känns som att man vill få in lite för många teman kring miljöförstöring, urbefolkning och samhällsklimat, och allt blir lite halvdant och valhänt. Effekterna är lite för dåliga för att göra detta till en bra creature feature, men inte så dåliga att den blir bra. Undantaget den ökända sovsäcks-scenen som är hysteriskt rolig. Manuset är riktigt dåligt, så den lyfter inte där heller, även om den utspelar sig i trivsamma och vackra miljöer.
Robkiller
2022-11-21
Muterade monsterbjörnarna anfaller. Var visst något miljötema med kvicksilver också. Håller dock inte riktigt och i slutändan fanns det väl ingen anledning att se den här alls.
jonbo
2018-09-29
Kommer undan mest som töntig.
2017-01-07
Köttig och Gory. Nature kicks back film utav den äldre skolan. Jävligt obehaglig åxå. Bra skådespelar insatser av samtliga.
Screwface
2012-11-19
Kultfilm som är ett måste i samlingen. Kul att se den oklippta versionen så är ja...rätt mycket brutalare i "tältar"-scenen.
Ondskapt
2012-06-18
Gemytlig monsterrulle med sköna effekter och balla monster.

2010-12-08
Kryddig björn. Rätt bra.
JoeL431
2010-03-18
Jag gillade den skarpt! Nära 4an.
schramm
2009-08-28
Kul klassisk monsterskräckis med en muterad grizzly som går berserk på indianer. Ful-snygga monster, 70-tals stämning och tom ett budskap. Hade filmen inte varit så seg första halvtimmen hade det blivit en fyra!
2009-06-11
Hmmm... De två första tredjedelarna går åt till att bygga upp ett flertal intriger, vilka sedan lämnas vind för våg för att ge plats åt ett jättebra monster – visst låter det lovande? Dessvärre andas filmen charmlös tv-produktion, så njutningen blir aldrig riktigt så stor som man kan hoppas (även om sista halvtimmen har sina stunder). Lite besviken blev jag allt. (6/15)