3.4

Ingenjör Andrées luftfärd

I juli 1897 lyfte vätgasballongen örnen från Danskön på Spetsbergen. Ombord befann sig ingenjör Andre och hans medhjälpare Nils Strindberg och Knut Fraenkel. Färdens mål var Nordpolen. 33 år senare hittades resterna av expeditionens sista läger. Man fann kvarlämningarna av de tre männen, och dagböcker och filmer som kunde framkallas. Dessa dokument kunde bara delvis skingra mystiken kring expeditionens öde.

Originaltitel Ingenjör Andrées luftfärd
Alternativ titel The Flight of the Eagle
Regissör Jan Troell
Manus Klaus Rifbjerg, Georg Oddner, Ian Rakoff, Jan Troell
Genre Drama, Äventyr, 80-tal, Biografi
Skådespelare Max von Sydow, Sverre Anker Ousdal, Göran Stangertz, Eva von Hanno, Charlotta Larsson, Clément Harari, Cornelis Vreeswijk, Jan-Olof Strandberg, Henric Holmberg, Mimi Pollak, Siv Ericks, Ulla Sjöblom, Knut Husebø, Peter Schildt, Ingvar Kjellson

mammene
2021-07-27
Det jag gillar här är den lugna takten, förberedelserna (som man så här i efterhand kan tycka inte var så välplanerade)men det framställdes mycket bra hur äran kanske skuggade molnen. Under färden var det kommunikationen mellan deltagarna och hur deras humör förändrades, hur de pendlade mellan hopp och förtvivlan. Känns som regissören ville skildra så realistiskt som möjligt och det uppskattar jag. Likaså med naturbilderna, kändes verkligen som om man var med. Starkt.
origC-J
2020-07-02
Troell-serien på kulturbiografen där man ju jobbar har fått mig att inse vilken duktig filmskapare han är. Skulle nog räkna honom som en av Sveriges främsta, efter en viss Ingmar såklart. Han lyckas utmärkt i den här skildringen av Andrées dåraktiga polarexpedition, med en gedigen insats av von Sydow i täten. Fantastiskt att ro det i hamn med begränsade svenska resurser. Håller absolut med om att många av hans filmer, som den här, visas för sällan, eller är oförtjänt lite bortglömda.
Ful_fisk
2020-02-27
Välgjord och maffig skapelse rakt igenom. Stabilt av Troell med fint foto, och scenografi och kostym av hög klass!
RustyFilm
2019-07-04
Fantastik vackert. Men filmens handling och utförande strålar inte lika mycket som Troells foto gör. Där saknas det både hetta och intensitet, stundtals är det hela riktigt tröttande och för teatralt för min smak. Produktionen är ändå väldigt ambitiös och troligen rejält påkostad.
goeran
2017-12-14
Äntligen har jag sent omsider sett Jan Troells lysande drama Ingenjör Andrées luftfärd från 1982 byggd på Per Olof Sundmans roman med samma namn; Max von Sydow är helt lysande i rollen som S. A. Andrée. Fotot är underbart och scenografin är perfekt. Filmen finns nu utgiven i en fin bluray-utgåva som också innehåller kommentatorspår och diverse extramaterial.
teievinken
2017-10-08
Jag kommer med en uppdatering drygt fem år efter mitt tidigare inlägg: DVD-släppet är inte långt borta. Enligt Bea Uusma har hon och Troell spela in kommentatorspår till den nya utgåvan.
MaxMackan
2016-12-26
Lysande miljöer, kostym och skådespel från Sveriges filmelit både framför och bakom kameran gör det till något av det bästa eposen vårt lilla land skapat.
Premium
2016-01-02
Herregud, hur kan en sån här fantastisk film bli bortglömd?! Den är en av de absolut bästa filmerna som någonsin gjorts. Betyg - STARK 4:a.
Björkman
2014-11-23
Riktigt bra skildring av den misslyckade ballongresan med sikte på Nordpolen i en tid då Sveriges ära i kombination med en övertro på möjligheterna som fanns ledde till dårskap. Filmen är ambitiös och påkostad för att vara svensk. Känslan filmen igenom är dyster, även när Andrées optimism är som störst i början av filmen. En slags nordiskt vemod som är svårt att finna någon annanstans. Filmens största behållning är skådespelarprestationerna där framför allt Max von Sydow briljerar ordentligt. Mycket bra och trovärdig film.
Salvation_Mind
2014-08-18
Tyvärr inte så gripande som jag hade hoppats, i mitt tycke ganska blek och vemodig.