3.3

Ingen undkommer

Axel tar ett jobb som lagerarbetare på en järnvägsstation i New York. Han gör sig tidigt bekant med en svart man vid namn Tommy, och tillsammans står de upp mot den rasistiske arbetsledaren. Men Axel bär på något om sitt förflutna som han inte gärna berättar för någon om.

Originaltitel Edge of the City
Regissör Martin Ritt
Manus Robert Alan Aurthur
Genre Drama, Film-Noir, 50-tal
Skådespelare John Cassavetes, Sidney Poitier, Jack Warden, Kathleen Maguire, Ruby Dee, Val Avery, Robert F Simon, Ruth White

Gigi1943
2014-03-01
Stark trea, alla inblandade gör bra i från sig och som vanligt är det inte svårt att ta parti för den som är "snäll" (Poitier i detta fall). En mycket bra film på alla sätt, mer behöver jag nog inte säga.
final_cut
2013-06-26
Slutet är som taget ur "Storstadshamn". Och på ett ögonblick raserar allt man byggt upp likt ett korthus.
origC-J
2013-02-11
Rasism, arbetarklass och desperation i en ovanligt utmanande film för att vara från amerikanskt 50-tal. Tyvärr tar den inte ut svängarna så mycket, utan blir en något artificiell kombo av lätt melodramatik och "message picture". Kul dock att se vuxna män diskutera vuxna frågor, inte så vanligt i vårt tidevarv. Stabil trea.

2012-12-15
riktigt bra! stark 3a!
Jonas77
2012-03-23
En av mina största favoriter från den tiden. Fängslande, och väldigt bra skådespelarinsatser av Poitier och Cassavetes.
mattarello
2011-06-03
Stark, realistisk film om alienation och rasism. Cassavetes, Poitier och Warden gör som vanligt fenomenala insatser och det starka temat berör verkligen. En film som definitivt är värd att se.
produr
2010-12-20
En liten pärla som jag iallafall aldrig hade hört talas om.Som lyndon skriver,man får lite Ken Loach känsla.Bra samspel mellan Cassavetes och Poitier.
kungkalas
2009-04-16
Ett välspelat och i sanning tragiskt arbetarklassdrama. Respekt.
Lyndon
2008-11-08
Känns ibland som en föregångare till Ken Loachs skildringar av arbetarklassens frustration och hopplöshet. Poitier gör förmodligen sitt livs bästa insats här, vilket inte säger lite, men jag undrar om det inte är Cassevetes som imponerar mest. Hans skuldbörda och låga självkänsla är så intensiv att den nästan går att ta på.
Bomkia
2006-09-24
Välspelat litet drama med duktig Poitier. 3a.