3.8

Infernal Affairs

Ming är en triadmedlem som jobbar under täckmantel hos polisen, och hela tiden ger information till triaden. Yan är en polis som jobbar under täckmantel nere hos triadmedlemmerna. Dom lever nu parallella liv och frågar sig om det är värt att leva sina liv där de inte hör hemma. Och snart märker både polisen och triaderna att de har en mullvad i sin respektive organisation.

Originaltitel Wu jian dao
Alternativ titel Mou gaan dou
Regissör Alan Mak Siu-fai, Andrew Lau Wai-keung
Manus Felix Chong, Alan Mak Siu-fai
Genre Drama, Kriminalare, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Tony Leung Chiu-wai, Kelly Chen, Andy Lau, Eric Tsang, Anthony Wong Chau-sang, Sammi Cheng, Chapman To, Elva Hsiao, Lam Ka-tung, Berg Ng Ting-yip
Filmnummer 12072

Skapad 2019-12-21 av tennis
En polis som egentligen är en gangster, och en gangster som egentligen är polis. Förvirrande? Kanske till en början, men detta är upptakten till Mak Siu-fais och Andrew Lau Wai-keungs kritikerhyl...   Läs mer »

Skapad 2019-11-10 av BeforeYouDie
Mou Gaan Dou, eller Infernal Affairs som blev dess internationella titel, handlar om Chen som blir tagen från polisutbildningen för att sättas undercover i brottslighetens centrum. Samtidigt har ga...   Läs mer »

apelsin
2021-03-22
Började med remaken som jag såg tidigare idag, och nu originalet, inte nån av dom föll mig i smaken, måste jag välja så tycker jag nog att remaken var minst dålig.
Albin92
2019-04-22
Väldigt rörig i början. Kändes som 30 minuter var nerklippt till 5 minuter. Han som spelade bossen var rätt kass också enligt mig, kändes B. I övrigt så var den okej efter att man tagit sig igenom en tredjedel av filmen.
Zebulonm
2019-04-19
Kanonbra...
tunepunk
2016-09-05
Tyckte faktiskt The Departed var bättre. Kanske tempot, karaktärerna, klippningen, eller kanske bara språket som gjorde susen då. Dock Svag fyra på denna.
AlbinWesley
2015-12-02
Mästerlig actionthriller. Mycket tät, intensiv, supersnygg, väldigt smart. The Departed är suverän, definitivt, men det är mycket av stämningen jag tycker sitter bättre här, det känns allvarligare, mer sentimentalt, som om det är mer som står på spel. Superfilm.
myslas
2015-11-19
Får inte riktigt samma känsla nu som när jag såg den första gången för drygt tio år sedan. Kanske har det att göra med att The Departed kom emellan och möjligtvis gjorde konceptet ännu bättre. Fortfarande en skitbra film dock.
Qhunden
2015-09-22
Aningen svajig regi med de sentimentala bitarna i slowmo och svartvitt, fungerar extra dåligt i förhållande till hur stressig den är i övrigt. Annars extremt tät thriller med riktigt engagerande story. Kändes aningen rörig men tror inte jag fick med mig alla detaljer pga dålig textning. Nära fyran.
Valarn
2015-09-14
En film jag skulle vilja tycka om. Har väldigt svårt för tempot och klippningen + att flera av skådisarna (däribland Mings hustru) verkligen inte hållet måttet. Den är dessutom för kort i förhållande till handlingen och blir därav stressig, vilket förvisso går in i kritiken gällande tempot. 2+
Raimo_1985
2014-12-29
Mycket bra film! Staaark fyra. Mycket bättre än The Departed som följer den här ganska bra. Till en början ostiga inslag blir snarare en tår i ögat. En Hong Kong Action-film som går rakt in i hjärtat.
2014-11-11
Detta är utan tvekan den bästa erfarenhet av asiatisk film som jag har fått med mig. Den kanske inte tar en fullpoängare när det kommer till vara originell men det hindrar den dock inte från att ha ett väldigt starkt manus. Ska man sedan gå in på regi, skådespelarna, musik, klippning och foto så är det helt underbart. Mycket bra film!