Indignation

1951. Marcus är en judisk arbetarklasstudent från New Jersey, som påbörjar studierna i en liten högskola i Ohio, där han kämpar med antisemitism och sexuell repression. Filmen är baserad på Philip Roths roman "Indignation".

Originaltitel Indignation
Regissör James Schamus
Manus James Schamus
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Logan Lerman, Sarah Gadon, Pico Alexander, Danny Burstein, Linda Emond, Tracy Letts, Ben Rosenfield, Noah Robbins, Philip Ettinger, Joanne Baron, Susan Varon, Sue Dahlman, Jason Jiang, Richard Topol, Eli Gelb, Isabel Keating, Samuel H Levine
Filmnummer 120061

2021-07-21
Ja, verkligen deppig film, men rätt intressant...
abnormal
2018-12-25
Intressanta dialoger, men väldigt deppig film.
AlbinWesley
2017-02-09
Det är ett starkt kostymmelodram detta, som drar på de stora växlarna vid rätt tillfällen. Utan att bli alls smäktande svulstigt förmedlar den hyfsat stora känslor, och med en subtil psykologisk nerv sätter jag fyran.
SalotSar
2016-11-19
Odören av repressiv tolerans klibbar fast när man jagar ut mot den friska luften. Allt heligt och vackert profaneras.
2016-11-19
Intressanta teman och bra skådespeleri från Lerman, Gadon och Letts, men det känns också lite hafsigt berättat på sina ställen. Jag förstår överhuvudtaget inte varför man har valt att hoppa i tiden under en sekvens av filmen, det enda det bidrar till är möjligen förvirring. Jag får dessutom lite känslan att det var några enstaka scener som verkligen lockade regissören till att göra den här filmen, och att han la allt krut på dem. Men de scenerna blev då också väldigt bra, scenen på rektorns kontor är det bästa exemplet. I vilket fall som helst var jag engagerad i karaktärernas öde hela vägen, och jag gillar att filmen inte gör det för lätt för sig i skildringen av dess teman. Man kan t.ex. lätt tänka sig att rektorns personlighet hade skruvats upp några snäpp i en annan film, men då hade det blivit mindre intressant. Så på det stora hela är det här en lyckad film
dr_Robert
2016-08-18
Filmen är baserad på Philip Roths bok med samma namn. Liksom de böcker av Roth jag har läst är filmen fylld med känslor som skuld, kärlek och indignation. Den är stark filmupplevelse och dessutom en mycket snygg sådan. Skådespeleriet är utmärkt. Rekommenderas!