2.7

Indiana Jones and the Dial of Destiny

Den legendariska hjältearkeologen Indiana Jones har precis gått i pension när hans klipska men opålitliga guddotter kontaktar honom för att hitta resten av den antika antikytheramekanismen Indy och hennes pappa återerövrade från nazisterna under andra världskriget. Samtidigt vill en tysk vetenskapsman som rekryterades av amerikanerna efter kriget och hans hantlangare också hitta mekanismen för sitt eget bruk.

Originaltitel Indiana Jones and the Dial of Destiny
Regissör James Mangold
Manus James Mangold, George Lucas, Philip Kaufman, John-Henry Butterworth, Jez Butterworth
Genre Action, Äventyr
Skådespelare Harrison Ford, Mads Mikkelsen, Phoebe Waller-Bridge, Boyd Holbrook, Antonio Banderas, Toby Jones, John Rhys-Davies, Thomas Kretschmann, Shaunette Renée Wilson, Mark Killeen, Alaa Safi, Martin McDougall

Xeno
2024-05-10
Trams. Mejeriprodukt.
HerrNenne
2024-05-03
Totalt ointressant.
vonadel
2024-03-04
Jag är svag för Indy, och har alltid varit. Skulle så gärna vilja ge ett högre betyg, men går inte riktigt. Blir en del klassiska inslag, men jakt, kryp mm. Tycker också de drar ut på det för länge, men det är ju standard idag. 6/10
djonipony
2024-02-21
2.5. Rycks inte med, trots att det byts världsdelar, åks tåg, flygs och tom hoppas både framåt och bakåt i tiden. Svårt att sätta fingret på vad det är. Den film jag såg var 154 min, vette fan vad Filmtipset hittat för 130-minuters-dito. Hade kanske hjälpt med en halvtimmes kapning, men är inte övertygad om att det hade skapat en pangrulle ändå.
2024-02-14
Skräp! Orkade inte se klart eländet...
Körsbär
2024-02-12
Inte dålig, inte så vidare bra heller. Karraktären Teddy hade verkligen kunnat strykts helt ur filmen, iaf med det material han fick här. Sisådär blir mitt betyg.
RichardEk
2024-01-24
Förväntningarna blir ju alltid höga när en ny Indiana Jones – film dyker upp. Det är liksom i mitt DNA sedan jag såg den första filmen på bio för så många år sedan. Men den fartfyllda action som var helt unikt framställd då, är stapelvara i dag, så även om också denna nya IJ innehåller mycket action kan det omöjligt ge samma intryck. Filmen har en bittersöt ton, på temat åldrande, men kan likväl inte undvika att tackla frågan på ett i någon mening sentimentalt och romantiskt sätt (med andra ord tackla det på ett amerikanskt sätt). Det är naturligtvis orimligt att förvänta sig att en ny IJ – film ska leva upp till de tidiga filmerna. Det är en underhållande äventyrsfilm kort sagt – men kanske inte så mycket mer än så.
2023-12-27
Underhållande - men bara om man vill. (7+/15)
Hanness
2023-12-25
Medioker film, den sämsta i serien och Indiana Jones bör vara ett avlutat kapitel. Ger filmen en svag trea u betyg.
Rune2000
2023-12-18
Första halvan av filmen är riktigt underhållande, förutsatt att man bortser ifrån vissa luckor i logiken samt all den orealistiska action som får Harrison Ford och Phoebe Waller-Bridge att framstå som superhjältar. Andra halvan håller tyvärr inte samma nivå och de tidigare problem blir allt svårare att förbise. Dessutom får vi ett slut som får fjärde filmen att framstå i ett mycket bättre ljus. Men i slutändan är det en helt ok matinéfilm om man kan bortse ifrån de nämnda bristerna.