3.3

In Darkness

Från att först enbart ha sett till sitt eget bästa riskerar tjuven Leopold sitt eget liv genom att gömma ett dussin judar i fjorton månader i kloakerna i den naziockuperade polska staden Lvov.

Originaltitel In Darkness
Regissör Agnieszka Holland
Manus Robert Marshall, David F Shamoon
Genre Drama, Krig, 2010-tal
Skådespelare Robert Wieckiewicz, Benno Fürmann, Agnieszka Grochowska, Maria Schrader, Herbert Knaup, Marcin Bosak, Krzysztof Skonieczny, Milla Bankowicz, Oliwer Stanczak, Kinga Preis, Weronika Rosati, Alexandre Levit, Frank-Michael Köbe, Michal Zurawski

Dream
2016-03-30
En okej film inte mer! Hade stora förväntningar på den här filmen, eftersom jag sätt och minns Agnieszka Hollands klassiker "Europa Europa" från 1990, just den filmen var ett mästerverk eftersom hon tog ut svängarna rejält! "Europa Europa" handlade om (Jude pojken Solomons liv hur han fick kämpa och ljuga om sin bakgrund för sin överlevnad med allt från Sovjet, Nazist Tyskland och Hitler Jugend!) Jämför man den filmen med detta, så inser man ganska snabbt hur tråkig "In Darkness" blir tyvärr, som bara är ett krigs drama precis som alla andra
Snah
2016-01-19
Lite för lång, hade kunnat kortas betydligt. Där andra kritiserar Schindler's List eller ens jämför dem kan jag inte hålla med. SL beskriver en del av Förintelsen på ett helt annat sätt än denna film gör, på ett sätt som denna film inte ens vågar närma sig. "Medlöparrollerna" spelas av ukrainare, när det egentligen borde varit polacker om Polen vågat ta i sin egna delaktighet. @answai, att påstå att ryssarna/sovjetunionen var befriare är ju en tämligen kantig syn på ordet. Du kanske ska fråga de polacker som levde i Polen från 1945 tills Sovjetunionens fall vad de tycker om saken? ;)
2015-07-16
Välspelat och välberättat. Stark och realistisk - betydligt mer jordnära än den svulstfluffiga Schindler's List. Dessvärre saknas det en hel del stämning och spänning, dels på grund av det låga berättartempot, dels på grund av avsaknaden av musik. Stundtals blir det både tråkigt och ointressant. (7+/15)
foppa99
2014-11-04
4 knull, 164324 råttor och en helvetes massa begravningar
Astrojacob
2014-10-16
Oerhört gripande, men på ett realistiskt sätt, både närgånget, rått och obegripligt med all vånda. Både spännande, sorgligt och dramatiskt. Klockren Femma för en av de bästa WW II filmer jag sett om judar.
Grillo
2014-05-22
Väldigt bra. Framförallt uppskattade jag att språkvalen hölls autentiska. Vissa scener är oerhört rörande och man slipper amerikaniserade stråkar som man lätt hittar i andra filmer. Visst har man sett det här scenariet förr, men det slutar aldrig att beröra en. Det enda jag möjligen kunde ogilla är den något långa speltiden och det faktum att några av bifigurerna var svåra att skilja åt eftersom de inte fick någon tid att utvecklas. Väldigt stark fyra (och sluttexten är enligt alla källor jag kollat autentisk...)
answai
2012-06-06
En ganska bra film, om än med några detaljer och sidospår som drar ner. Bra skådespeleri, som inte faller i fällan att glorifiera hjälparen (jämför Leopolds reaktion i slutscenen med hur Schindler reagerade i filmen om hans lista). Men visst i sitt utförande, framställningssätt och estetik, är filmen ganska konventionell . Och så sluttexten? Antar att denna las till av någon politisk polsk censurinstans, som omöjligt kunde gå med på att Sovjet visas som befriare.
fredagsfil
2012-02-19
Bra att det inte är förhastat, vissa scener i kloakerna är riktigt spännande och värda att vänta på. Stabil fyra!
Sznax
2011-11-17
Holland tar sig an de polska kloakerna på många sätt likadant som Wajda gjorde i Kanal. Men där Kanal var klaustrofobisk och tät så blir det här istället en fin skildring av krigets fasor. En ordinär men klart sevärd 2:a vk-film. Betyg 6.4
ouimadame
2011-11-17