2.4

In Country

Samanthas pappa återvände aldrig från Vietnam. Modern gifte om sig. I den lilla staden där Samantha bor hos sin farbror verkar det omöjligt att få reda på vad som verkligen hände då, ingen vill tala om det förflutna.

Originaltitel In Country
Regissör Norman Jewison
Manus Bobbie Ann Mason, Cynthia Cidre, Frank Pierson
Genre Drama, Komedi, Romantik, Krig, 80-tal
Skådespelare Bruce Willis, Joan Allen, Kevin Anderson, John Terry, Emily Lloyd, Judith Ivey, Richard Hamilton, Peggy Rea, Dan Jenkins, Stephen Tobolowsky

mammene
2015-01-09
Älskade boken, men här har man schabblat bort själva kärnan och det är Sam och Emmet, som i grunden är två mycket intressanta karaktärer och deras förhållande till varandra. Scener staplas på varandra utan sammanhang och då blir förståelsen mindre. Sedan kan jag tycka att skådespeleriet var för speedat. Men samma scen som jag tårades av i boken fick samma effekt i filmen, vidden av hela kriget blir så stort och svårt.
Djason
2014-11-10
Tycker denna film var bra och intressant, kanske en aning seg men det är välspelad där framförallt Bruce Willis övertygar.
yrkeschaufföre
2012-01-04
Det har gått sex år sen jag såg den sist men den har inte blivit bättre. Ämnet berör och skådisarna känns trovärdiga men filmen når inte ända fram, en stark tvåa.
FilmGuden
2010-03-28
Viktigt ämne, men det förvaltas inte. Är mer intresserad av den sargade krigsveteranen (skickligt gestaltad av Bruce Willis), än den något beklagande systerdottern. Men inte för att det var något direkt mästerligt hantverk i övrigt heller.
StureStenhög
2009-07-23
Jag gillade boken, men redan där fanns tendenser till övertydlighet och det problemet har blivit värre här. Det känns inte heller som att man riktigt har förstått vad det var som gjorde boken bra, istället har man bara valt att spela in nyckelscenerna och hoppats på att den rätta känslan ska komma av sig själv. Det gör den aldrig. Jag tycker framför allt man tappar bort Emmet som karaktär. Relationen mellan honom och hans systerdotter borde vara historiens kärna, men man får aldrig några insikter i den. Scenen i träsket är ju tänkt att vara lite av ett klimax för hela historien, men när uppbyggnaden helt saknas blir den bara konstig och onaturlig. Detta blir därför tyvärr ett bra exempel på hur man inte ska filma en bok. Det är betydligt viktigare att fånga essensen än att hålla sig helt trogen historien
MoonieZ
2007-05-22
Boken är iofs bättre, men filmen är okej om än en aning seg.
icecubette
2004-05-26
Läs boken istället, även om inte den heller är SÅ bra.

2004-03-11
Bruce Willis gör en bra rollpresentation, men filmen i sig är ganska dålig
Kosmoskorven
2003-08-05
Tja, den är väl hel okej...går att se på.
KillerPutte
2003-03-12
Bruces skägg är coooolt...