I'm Thinking of Ending Things

Inget är vad det verkar när en ung kvinna följer med sin nye pojkvän för att besöka hans föräldrar på deras ensliga bondgård.

Originaltitel I'm Thinking of Ending Things
Regissör Charlie Kaufman
Manus Charlie Kaufman
Genre Drama, Thriller, 2020-talet
Skådespelare Jessie Buckley, Jesse Plemons, Toni Collette, David Thewlis, Guy Boyd, Hadley Robinson, Gus Birney, Abby Quinn, Colby Minifie, Anthony Robert Grasso, Teddy Coluca, Jason Ralph, Frederick Wodin, Ryan Steele, Unity Phelan, Oliver Platt (röst)

StureStenhög
2021-07-27
Det här känns väl lite som en resa genom Charlie Kaufmans hjärna, men det kanske alla hans filmer gör. Det finns onekligen väldigt mycket intressant att hitta där, men jag tycker inte riktigt att det faller på plats denna gång. Jag gillar många av konversationerna och intresseras av de teman som tas upp, men jag har lite svårt för de mest surrealistiska inslagen, och framför allt framåt slutet tappar jag engagemanget. Efter att läst lite analyser i efterhand, så förstår jag något bättre vad det var som pågick, och kan uppskatta allt lite mer. Det finns en del svårbegripliga filmer som man aldrig vill ägna en den minsta tanke åt efter att de är över, och så finns det andra svårbegripliga filmer som kan vara nog så frustrerande och stundtals lite tråkiga medan man ser dem, men som man gärna vill rota vidare i efteråt, och den här tillhör definitivt den senare kategorin. Så med det i åtanke får det ändå bli en svag trea
SpinningJenny
2021-07-14
Sjukt märklig film, är inte säker på att jag uppfattat den rätt, men jag gillade den faktiskt. Trots att den var så lång
HerrNenne
2021-07-04
Önskar att den inte tog över fyra timmar att se på.
ilgoga
2021-04-03
Väldigt kul att se. Collette och Thewlis fantastiska. Knyter inte ihop 100% som jag såg det, men jag kan vara korkad också.
Ful_fisk
2021-03-10
Fan, jag fick inte ihop det här. Blev riktigt imponerad först, riktigt stämningsfullt, bra dialog, smarta tankar. Och det här att öppningsscenen var 20-30 minuter lång, älskade det! Sedan kom de fram till föräldrarna och det började lukta b-skräckis med överdrivet konstiga gamlingar. Hm. Sedan iväg igen och... här börjar det bli riktigt skumt. Fortfarande väldigt välgjort, men... va? Sedan lite mer "va?" och plötsligt, från ingenstans, slut. Och mellan varven har det varit väldigt välgjort, stämningsfullt, och underbart inboxat i 4:3-format. Men helheten, alltet, lämnade mig hundra procent oberörd. Jag brydde mig inte om något som skedde, filmen var till stora delar tråkig och jag förstod inte ett skvatt av vad helheten ville säga. Jag förstod, och tyckte mycket om, vad många individuella scener ville säga. Det mesta av filmen faktiskt. Men bitarna som kändes som b-skräckfilm fanns också där. Och den överhängande känslan av ingenting, ett meningslöst vakuum. Nej, tyvärr, jag kan inte godkänna det här. Men en av årets mest välgjorda filmer visuellt är det.
amam
2021-03-09
Sjukt mycket mer intelligent och välgjord än jag väntat mig. Helt klart värt tiden det tog att se den.
staten
2021-01-14
Otroligt skickligt gjord film som trots att den kan anklagas för att vara väl lång aldrig upphör att fascinera. Rolig, otäck, hypnotiserande. Det jag gillar mest är att filmen känns så tät och sammanhållen trots att den är så knäpp och spårar ur så mycket. Toppen!
2020-10-12
wow, en av årets hittils bästa filmer! Mycket egen stämning och även om det är svårt att hänga med på slutet när det händer så mycket så är det ganska rakt och enkelt om en sitter ner och tänker till lite. Men när det sker så blir jag lite förvirrad och filmen tappar mig något även emotionellt. Hade den lyckats få med mig känslomässigt starkare på slutet hade den kanske kunnat sniffa på en femma, men nu blir det aldrig riktigt nära. Stämningen och skådespeleriet är fantastiskt och det finns massor med saker att tänka vidare kring. Stark och klar fyra.
PeterTheW
2020-10-01
Suuuuuuuuuuuuuuuuck.
Christofer
2020-09-30
2020-09-14: Antar att det är såhär en lsd-trip känns. Fullständigt bisarrt och totalt osammanhängande. Jag ville verkligen gilla det, men det gick bara inte.