3.4

Blessed by Fire

Då krigsveteranen Estebans gamla vän från armén försöker ta livet av sig innebär det att alla de fruktansvärda minnena från Falklandskriget 20 år tidigare åter kommer upp till ytan.

Originaltitel Iluminados por el fuego
Regissör Tristán Bauer
Manus Edgardo Esteban, Gustavo Romero Borri, Tristán Bauer, Miguel Bonasso
Genre 2000-tal, Drama, Krig
Skådespelare Gastón Pauls, Virginia Innocenti, Pablo Ribba, César Albarracin, Victor Hugo Carrizo, Arturo Bonin, Juan Leyrado

Snah
2014-08-12
Smärtsamt om kriget ur ett par argentiska soldaters synvinkel. Stridsscenerna är bra, men röriga. Visar krigets vanvett och konsekvens.
amam
2010-09-10
Svag trea. Tråkigt filmad och klippt men det var intressant att se Falklandskriget ur en argentinsk synvinkel och den var väl aldrig dålig trots att den aldrig heller var så där jättebra.
huey
2006-10-03
Inte sarskilt intressant krigsskildring. Mycket klyschiga scener men ok film andock..
svenrutger
2006-01-30
Välproducerad och gripande film om krigets vansinne och de livlsånga trauman soldaterna bär med sig. Karaktärsporträtten känns trovärdiga och filmen är befriad från de stereotypa hjälteroller som annars är allt för vanligt förekommande i krigsfilmsgenren.
tikktakk
2006-01-30
Ingen munter historia, men mycket intressant att se en krigsskildring ur icke-amerikanskt perspektiv för en gångs skull. Mycket realistiskt känsla i krigsscenerna. Kryssklippningen mellan dåtid och nutid ger filmen en kontemplativ karaktär. Nog den minst krigsförhärligande filmen jag sett. Innehåller _inga_ hjältar, jag lovar..