3.3

Il cittadino si ribella

Carlo Antonelli, en vanlig hederlig medborgare hamnar mitt i ett bankrån och blir brutalt misshandlad av rånarna. När det sedan visar sig att polisen inte är särskilt villiga att göra mycket åt saken finns inget annat att göra för Antonelli än att ta lagen i egna händer.

Originaltitel Il cittadino si ribella
Alternativ titel The Anonymous Avenger, Vigilante II, Street Law
Regissör Enzo G Castellari
Manus Massimo De Rita, Arduino Maiuri
Genre 70-tal, Action, Kriminalare, Drama
Skådespelare Franco Nero, Barbara Bach, Giancarlo Prete, Renzo Palmer

niebaotan
2020-10-03
Stabil euro crime där Franco Nero både briljerar och spelar över. Ett par riktigt coola actionscener med typisk Castellari-signatur utlovas. Sticker inte ut tillräckligt för att nå en 4a men 3an är säker.
FabianBom
2017-10-16
en av neros bättre crime filmer, som vanligt, bra musik
dudson
2016-02-28
Ett super intro bjuds det verkligen på. Men sen tappar filmen mer å mer. Är nog pga Neros anti hjälte karaktär. Samt det dämpade draget i filmen. Såklart märks det att det osar kvalité genom filmen. Men någon given crime klassiker är det då rakt inte"
2011-12-16
Efter ett svettigt intro tuffar det på i maklig takt, men intresset hålls ändå uppe då handlingen känns ovanligt genomtänkt för att vara en Castellari. Gott om smällar, skjutande och våld i allmänhet och Franco Nero gör en bra prestation som antihjälte. Glad, för jag trodde detta skulle vara ytterligare en rätt hjärndöd bagatell.
Rune2000
2010-11-21
En rätt skön film om en man som tar lagen i sina egna händer med den alltid lika karismatiske Franco Nero. Enzo G Castellari bjuder på en del klassiska 70-tals stunts vilket förhöjer upplevelsen ännu mer. Den stora bristen är den tunna manuset, men filmen är helt klart godkänd som fredagsunderhållning!
idd
2010-06-29
den håller kanske inte helt från början till slut, mest för att jag gillar hårda snutar framför tafatta svenssons som nero här ska spela.. slutet tar sej dock rejält å filmen blir riktigt fin!
Earthbind
2009-04-14
Grymt bra intro, helt ok slut. Franco Nero överdriver lite väl mycket vad det gäller sitt agerande. Landar på en 3:a till slut.
akasava
2008-09-04
Egentligen inte mycket till film, men Franco Nero går in med hjärta och själ och styr upp den (även om han överdramatiserar från och till). Svag trea.
Czechflash
2007-05-08
Mycket lovande början, snygga slowmotion scener och bra och passande musik. Franco Nero är som vanligt bra och detta är en bra film, men saknar det lilla extra i mitten för att bli riktigt bra. Stark trea.
NHL
2007-05-06
Tänk om hela filmen hade varit som de första stenhårda 10 minuterna. Castellari hade talang när det gällde action. Tyvärr är tempot ojämnt, men musiken e stenhård. Jag bara älskar när Castellari visar upp sina härliga slowmotion scener (särskilt där folk blir skjutna). Bra stunts. Filmen hade potential att bli riktigt bra, men håller inte hela vägen. Stark trea i betyg.