BETYG
2.8
av 5
2.8
av 5
Motståndets tid
Västtyskland, tidigt 1960-tal. Tvillingsjälarna Bernward Vesper och Gudrun Ensslin inleder en livslång kärleksaffär i ett land som ännu inte bearbetat sitt förflutna. Fast beslutna att utmana etablissemanget slår de sig samman med vänsterförfattare och politiska aktivister och blir en del av en världsomspännande revolutionär strömning. Efter en tid träffar Gudrun Andreas Baader och blir en del av den våldsamma falang som kom att göra hans namn känt över hela världen, samtidigt som Bernward tampas med sina inre demoner.
Originaltitel | Wer wenn nicht wir |
Alternativ titel | If Not Us, Who |
Regissör | Andres Veiel |
Manus | Andres Veiel, Gerd Koenen |
Genre | Drama, 2010-tal |
Skådespelare | Susanne Lothar, August Diehl, Sebastian Blomberg, Susanne-Marie Wrage, Benjamin Sadler, Imogen Kogge, Thomas Thieme, Lena Lauzemis, Michael Wittenborn, Martin Butzke, Alexander Fehling, Rainer Bock, Christina Hecke, Maria Dragus, Vicky Krieps |
Betygsätt | Logga in eller bli medlem för att rösta |
Betygsantal | 192 |
Filmnummer | 88504 |
Recensioner
Filmen har inga recensioner ännu.Kommentarer
Andres Veiel (regissör) blandar tre olika intriger i sin filmstruktur.
a/ Kärlekshistorien mellan Bernward Vesper och Gudrun Ensslin (Bernward var ett nytt kort för mig, men jag har dålig kunskap om RAFs historia).
b/ Dokumentära nyhetsklipp från tiden (ofta ackompanjerade av välvald popmusik från samma tid, nice).
c/ Embryot och uppbyggnaden av det som skulle bli RAF och Bader-Meinhof ligan (Till min förvåning nämns intet Ulrike Meinhof, kanske var det så att hon kom med senare).
Inte så mycket av terroraktioner och våld.
Miljön är Västtyskland och filmen baseras på verkliga karaktärer och händelser från 60-talet. Visst är det ett intressant tidsdokument från tiden.
Första timman är tråkig, men berättar samtidigt på ett effektivt sätt om hur förvirrande och svårt det var att växa upp efter kriget. Identitet, familj etc. Andra timman ökar mitt intresse och det är spännande och sorgligt att följa dessa idealister som Vesper uttrycker det, flyr från sig själva.
Hög ambition i att visa på en ambitionsvurmande efterkrigstid. Om vad skuld kan kännas för ett folk, hur ivern till förändring kan driva individer med antingen obeveklig målinriktning eller hopplös vilsen enhet, beroende hur man väljer se det. Så pass att man ger upp sina käraste och barn därtill i strävan efter att leva ett ideologiskt rättfärdigt liv.
Bra skildring av radikalisering
Intressant skildring av bakgrunden till RAF. Jag gillade i synnerhet hur de arbetat in gammal nyhetsrapportering. Jag var dock inte helt förtjust i klippningen vilket är det som drar ner betyget.
Helt ok skådespeleri och trovärdiga miljöer. Någon munter film är det sannerligen inte.
Snygg och välspelad, intressant om de mindre uppseendeväckande men historiskt viktiga skeendena som ledde fram till RAF och SPK.
Gäsp. Gav mig en viss inblick i historien, men jag var ju ändå med på 70-talet. Fattar man nåt om man inte var det?
För galen för min smak, snygga miljöer höll ändå uppe mitt intresse.
En historierepetition som jag kan rekommendera. Relationerna skildras lite vagt. Jag blir inte klok på denna Gudrun.