Motståndets tid

Västtyskland, tidigt 1960-tal. Tvillingsjälarna Bernward Vesper och Gudrun Ensslin inleder en livslång kärleksaffär i ett land som ännu inte bearbetat sitt förflutna. Fast beslutna att utmana etablissemanget slår de sig samman med vänsterförfattare och politiska aktivister och blir en del av en världsomspännande revolutionär strömning. Efter en tid träffar Gudrun Andreas Baader och blir en del av den våldsamma falang som kom att göra hans namn känt över hela världen, samtidigt som Bernward tampas med sina inre demoner.

Originaltitel Wer wenn nicht wir
Alternativ titel If Not Us, Who
Regissör Andres Veiel
Manus Andres Veiel, Gerd Koenen
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Susanne Lothar, August Diehl, Sebastian Blomberg, Susanne-Marie Wrage, Benjamin Sadler, Imogen Kogge, Thomas Thieme, Lena Lauzemis, Michael Wittenborn, Martin Butzke, Alexander Fehling, Rainer Bock, Christina Hecke, Maria Dragus, Vicky Krieps

RustyFilm
2020-11-14
Andres Veiel (regissör) blandar tre olika intriger i sin filmstruktur. a/ Kärlekshistorien mellan Bernward Vesper och Gudrun Ensslin (Bernward var ett nytt kort för mig, men jag har dålig kunskap om RAFs historia). b/ Dokumentära nyhetsklipp från tiden (ofta ackompanjerade av välvald popmusik från samma tid, nice). c/ Embryot och uppbyggnaden av det som skulle bli RAF och Bader-Meinhof ligan (Till min förvåning nämns intet Ulrike Meinhof, kanske var det så att hon kom med senare). Inte så mycket av terroraktioner och våld. Miljön är Västtyskland och filmen baseras på verkliga karaktärer och händelser från 60-talet. Visst är det ett intressant tidsdokument från tiden.
Roswall
2016-11-18
Första timman är tråkig, men berättar samtidigt på ett effektivt sätt om hur förvirrande och svårt det var att växa upp efter kriget. Identitet, familj etc. Andra timman ökar mitt intresse och det är spännande och sorgligt att följa dessa idealister som Vesper uttrycker det, flyr från sig själva.
Nalland
2016-11-13
Hög ambition i att visa på en ambitionsvurmande efterkrigstid. Om vad skuld kan kännas för ett folk, hur ivern till förändring kan driva individer med antingen obeveklig målinriktning eller hopplös vilsen enhet, beroende hur man väljer se det. Så pass att man ger upp sina käraste och barn därtill i strävan efter att leva ett ideologiskt rättfärdigt liv.
stgurgel
2016-11-04
Bra skildring av radikalisering
Allvitr
2015-11-18
Intressant skildring av bakgrunden till RAF. Jag gillade i synnerhet hur de arbetat in gammal nyhetsrapportering. Jag var dock inte helt förtjust i klippningen vilket är det som drar ner betyget.
Gyllenbock
2015-11-17
Helt ok skådespeleri och trovärdiga miljöer. Någon munter film är det sannerligen inte.
Supernaut
2015-11-15
Snygg och välspelad, intressant om de mindre uppseendeväckande men historiskt viktiga skeendena som ledde fram till RAF och SPK.
LadyFlanders
2015-11-12
Gäsp. Gav mig en viss inblick i historien, men jag var ju ändå med på 70-talet. Fattar man nåt om man inte var det?
2015-11-11
För galen för min smak, snygga miljöer höll ändå uppe mitt intresse.
okidoki
2014-05-08
En historierepetition som jag kan rekommendera. Relationerna skildras lite vagt. Jag blir inte klok på denna Gudrun.