I Vampiri

Unga flickor tömda på blod hittas runt Paris. Spåren leder den unge journalisten Pierre till en berömd vetenskapsman och dennes slott.

Originaltitel I Vampiri
Alternativ titel Evil's Commandment, Lust of the Vampire, The Devil's Commandment, The Vampires
Regissör Riccardo Freda, Mario Bava
Manus J V Rhemo
Genre 50-tal, Skräck
Skådespelare Gianna Maria Canale, Carlo D'Angelo, Dario Michaelis, Wandisa Guida, Angelo Galassi, Renato Tontini, Charles Fawcett, Gisella Mancinotti

2016-05-29
Anses vara den första italienska skräckfilmen, och bör kanske ses därför. Vi bjuds på en ointressant deckarhistoria i ganska snygga stereotypa skräckfilmsmiljöer. Enda egentliga höjdpunkten är en mycket imponerande förvandlingsscen. (5+/15)
Sangraal
2015-12-22
Inte seg nånstans, tycker jag! Kort speltid och det händer saker precis hela tiden ju. Härlig stämning och hög spänning.
Mr_v
2014-10-18
Jädrigt snyggt, förstås, och historiskt viktig. Tyvärr också rätt seg, bitvis...
schramm
2010-10-23
Besvikelse, eftersom man läst mycket om den och det faktum att detta är den första riktiga italienska skräckfilmen. Handlingen är tråkig, karaktärerna är tråkiga och regin är även den tråkig. En tvåa tack vare det fina gothslottet, där åtminstone några intressanta scener utspelar sig.
idd
2008-01-07
riccardo freda å mario bava (som okrediterad medregissör) levererar nån slags blandning av hitchcockdeckare å gothisk spökhistoria som tyvärr skär sig alldeles för mkt för min smak.. de gothiska miljöerna är ruskigt snygga (påminner väldigt mkt om de i bavas "black sunday") men själva detektivstoryn känns sjukt ointressant så det blir tyvärr inte mer än ett starkt godkänt.. 2+