3.2

I taket lyser stjärnorna

Jenna är fjorton år och borde bara behöva oroa sig för brösten som aldrig växer, varför hon inte är lika populär som Ullis-Knullis och hur hon ska få Sakke att bli kär i henne, eller åtminstone upptäcka att hon finns. Men hemma hos Jenna finns en jobbig mormor och en älskad cancersjuk mamma. Och i Jennas ficka ligger en bortglömd dikt: Om du dör mamma, då tar jag livet av mig. Filmatisering av Johana Thydells succébok från 2003.

Originaltitel I taket lyser stjärnorna
Regissör Lisa Siwe
Manus Linn Gottfridsson, Lisa Siwe
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Josefine Mattsson, Mika Berndtsdotter Ahlén, Annika Hallin, Anki Lidén, Samuel Haus, Judith Rindeskog, Charlie Gustafsson, Måns Nathanaelson, Lena Nilsson, Tova Johansson, Johan Hallström, Marcus Jansson, Nina Christensen, Christer Fjällström, Deborah Fronko

2017-10-30
Sorglig film, med ett jobbigt ämne.
RadioSaga
2015-01-28
Dialogerna hade kunnat förbättras, känslan varit starkare men tycker än dock att denna film levererade riktigt bra!
2013-12-27
Stabil, hyfsat angelägen och alldeles lagom ungdomsfilm. Det är något särskilt med tonårskänslor. Josefine Mattsson imponerar. (9/15)
Lord_saile
2013-10-31
Inget fel på storyn, nästan gripande ibland. Men faller på dialog och regi, tyvärr. Duktigt skådespelande intressant nog dock från både unga som gamla.
AlbinWesley
2013-08-07
Mindre pinsamt och bättre film än den överhängande majoriteten av svensk ungdomsfilm på 00-talet, men den saknar ändå viss riktning. Det blir för mycket utfyllnad, ovidkommande partier. Ändå duglig. Rätt stark tvåa.
Mikkala
2013-04-22
Bra svensk tonårsfilm!!
NtoNW
2013-03-14
Ganska enkel historia som kunde blivit bättre med en större precision i regin. Typisk svensk lagom på nåt sätt. Men åh vad jag tycker Josefine Mattsson är bra - hennes spel lyfter hela filmen. Det måste bli nåt stort av henne.
izaFACE
2013-02-20
går inte ens att jämföra med boken, såklart....
Agatefilm
2013-01-16
Boken var mycket bättre och mer gripande.
dafreakish
2013-01-08
Bra början följs av mediokra 45 minuter för att sedan ta sig och bli gripande mot slutet. Bra skådespelare men tajtare regi hade behövts. Synd då det hade kunnat vara ännu bättre.