2.5

I skuggan av ett mord

Remake av Les Diaboliques från 1955. Två kvinnor, som arbetar på en pojkskola, planerar och utför ett mord på skolans rektor.

Originaltitel Reflections of Murder
Alternativ titel Diabolique II
Regissör John Badham
Manus Pierre Boileau, Thomas Narcejac, Carol Sobieski
Genre Thriller, Skräck, Mysterium, 70-tal
Skådespelare Tuesday Weld, Joan Hackett, Sam Waterston, Lucille Benson, Michael Lerner, R G Armstrong, Ed Bernard, William Turner, Lance Kerwin

StureStenhög
2012-06-15
En nyinspelning av Les Diaboliques, och när man redan har sett den filmen och vet hur allt hänger ihop, så påverkar det också ofrånkomligen hur man ser på den här filmen. Framför allt är det mycket som med den vetskapen känns ganska ologiskt (kanske finns det problemet även i originalet ifall man ser om den), och en del av spänningsmomentet försvinner också. Men det man slås av mest är hur mycket plattare berättad den här filmen är, den där fingertoppskänslan som skapade många nagelbitarsekvenser i Les Diaboliques lyser här helt med sin frånvaro. Joan Hacketts rollfigur blir dessutom ganska jobbig, och att man har slängt in en irriterande unge i handlingen är väldigt negativt. Intressant film i studiesyfte för hur stor skillnad det kan bli mellan två filmer som på ytan är väldigt lika varandra, men annars är det här bara mediokert