3.2

I skräckens klor

Denna film består av tre fristående episoder som presenteras av Boris Karloff. Den första delen, "The Drop of Water", handlar om en kvinna som förföljs av en död kvinnas spöke efter att ha stulit en ring från kvinnans finger. Den andra episoden, "The Telephone", har inte helt överraskande en telefon i centrum. En ung kvinna blir uppringd av en man som är ute efter hämnd eftersom det var hon som satte dit honom. Problemet är att mannen egentligen är död. Den sista och längsta episoden heter "The Wurdulak" och ståtar med Boris Karloff i egen hög person som huvudrollsinnehavare. Den handlar kortfattat om en familj som en efter en blir vampyrer.

Originaltitel I tre volti della paura
Alternativ titel Black Sabbath
Regissör Mario Bava
Manus Marcello Fondato, Ivan Chekhov, Aleksej Tolstoj, FG Snyder, Mario Bava, Alberto Bevilacqua
Genre Skräck, 60-tal
Skådespelare Mark Damon, Boris Karloff, Susy Andersen, Lidia Alfonsi, Michèle Mercier, Massimo Righi, Rika Dialina, Glauco Onorato, Jacqueline Pierreux

EvilNed
2018-12-03
Jag såg den amerikanska klippningen - som kallas "Black Sabbath". Såhär i efterhand ångrar jag lite det för efter att ha läst på lite verkar den italienska lite mer intressant. Dessutom var segmentet "The Telephone" rejält tråkigt i den amerikanska versionen men tydligen är den lite mer genomtänkt i den italienska. Skriver det här mest för mig själv, så jag kommer ihåg att se den andra versionen nästa gång...
Raimo_1985
2018-02-05
Andra filmen jag ser av Bava och inte lika bra som Djävulsmasken. Jag gillar den tredje delen allra bäst och det är säkert inget ovanligt. Som användaren kungkalas skrev 2011 måste man beundra hantverket - "färgerna, filmningen, all rök och spindelnät" osv. Det är en mycket kompetent filmskapare vi tittare har att göra med. Det är väldigt snyggt och förtrollande allting. Återigen var mina ögon uppspärrade genom hela filmen, de blev inte trötta.
pufred
2015-08-19
I den version jag såg (European cut) så var episoden "the drop of water" sist, och inte först som i innehållsbeskrivningen här.
haajen
2014-12-07
Två av historierna är inte dumma alls medan "Telephone" sög rätt hårt. Som vanligt när det är Bava så är det det visuella man kommer för och som man minns. Hans förmåga att skapa stämning med lite rök och ljus är sensationellt men det visste man ju redan. Sevärd utan tvekan men Bava har bättre filmer i bagaget.

2011-12-25
Välgjord men ojämn - första och sista delen är bäst...stabil 3a
kungkalas
2011-10-31
Man måste beundra hantverket - färgerna, filmningen, all rök och spindelnät, och framför allt byggs stämningen upp mycket bra. En klockren, tjusig mysrysare som faktiskt gjorde mig lite nervig på sina ställen.
2011-09-27
Fin 60-talsrysare med Bavas härliga färger där speciellt tredje episoden sticker ut. Det är fånigt och harmlöst med en charm som är lätt att falla för. Första episoden tyckte jag dock inte var nåt vidare speciell.
DrJW
2011-09-25
Den första historien (min favorit) och den andra historien var väldigt, väldigt bra! Den tredje historien var också bra, men den var inte lika intense och ryslig som de två första, men den är lika sevärd. Kändes som att Roger Corman hade nåt med den tredje att göra. Men 2/3 är inte dumt de=)
StarvingInsec
2010-06-23
Första delen är seg. Andra delen är väldigt fånig, och samma story har gjorts mycket mer skrämmande och övertygande i Night of the Devils. Sista delen är riktigt snygg och kuslig!
mörtson
2010-06-19
Det är något speciellt med 60-tals skräck, de lite onaturliga färgerna förstärker atmosfären i vissa filmer. Så är defintivt fallet här och historierna blir bara bättre för varje som fortlöpper. För övrigt ska The Telephone tydligen vara ganska omarbetad och söder klippt i en amerikanska versionen filmen.