3.7

I mördarens spår - Ett högt pris

DCI Jane Tennison får för första gången leda en mordutredning, där man är ute efter en seriemördare som våldtagit sina offer. Redan innan hon tar över fallet finns det en misstänkt. Frågan är om han är skyldig eller ej, och om han är det, hur man ska finna bevis. Janes jobb försvåras p.g.a. den sexistiska stämning som råder på polisstationen: det är ännu ovanligt att kvinnor leder mordutredningar, och många av hennes underordnade är inte nöjda med situationen. Dessutom måste hon koncentrera sig så mycket på sitt jobb, att hennes privatliv går lidande.

Originaltitel Prime Suspect 1
Alternativ titel I mördarens spår 1
Regissör Christopher Menaul
Manus Lynda La Plante
Genre Drama, Mysterium, Mini-serie, Kriminalare, Thriller, 90-tal
Skådespelare Helen Mirren, Tom Wilkinson, Craig Fairbrass, Tom Bell (I), Bryan Pringle, John Bowe, Andrew Tiernan, Mossie Smith, John Forgeham, John Benfield, Zoë Wanamaker, Jack Ellis, Ian Fitzgibbon, Gary Whelan
Filmnummer 32032

Roswall
2017-05-28
Helt ok, men står sig sådär mot många högkvalitativa produktioner i genren idag. Bra, men saknar viss nerv, sen är jag dessutom ett fan av när de jobbar med fallet tydligare, och följer bevisskedjan.
AlbinWesley
2016-05-16
Mirren gör en jättebra roll jättebra, och dramat kring henne är felfritt. Tråkigt nog känns fallet i sig trist och oengagerande. Men bollen är peggad och jag har förhoppningar på nästa!
2014-11-03
Den första miniserien om kommissarie Jane Tennison(fantastisk insats från Helen Mirren). När serien kom leverade den något nytt till kriminalgenren, dels fick vi en kvinnlig huvudrollsinnehavare i polisrollen och dels fanns det en råhet och realism som inte hade sett förut. Jag älskar varenda en av dessa 200 minuter och det var häftigt att återuppleva en miniserie som jag inte hade sett sedan jag var tonåring. Helt klart en en miniserie som håller än idag.
Zipper
2013-03-26
Första etappen i mitt projekt att plöja alla Prime Suspect från början till slut. Premisserna för serien är intressanta och Jane Tennisons kamp för att få göra sitt jobb bland en massa mer eller mindre vidriga mansgrisar (seriöst, ALLA manliga karaktärer var hemska större delen av tiden) är engagerande att följa. Själva mordutredningen var dock inte särskilt upphetsande, men grunden är lagd och den är stabil. Nästa!
2011-08-08
Välskrivet och mycket välspelat överlag, men så jävla upphetsande är det inte. Inga fler I mördarens spår för mig - åtminstone inte som det känns just nu. (7-/15)
Ola_Schubert
2010-02-26
Jag hade skyhöga förväntningar på denna film och blev därför lite besviken. Den når inte upp till samma nivå som "sista vittnet", för att inte tala om "Ett barn försvinner". Men det är ändå en väldigt bra polisfilm. Helen Mirren är i topform, i från första början, medan de andra känns lite ringrostiga den första timmen. Visserligen så skilldras omsvängningen i synen på karaktären "Jane Tennison" väl, men liknade stämningar har skildras ännu bättre i andra avsnitt av serien. Intrigen är inte lika bra som de avsnitt jag tidigare nämnt, men får helt klart godkänt. Med tanke på att intresset hölls uppe i tre timmar och 20 minuter, trots att jag känner mig trött, gör att detta välspelade kriminaldrama får en svag fyra i betyg.
AndersE
2008-06-08
Den bästa hittills.
Namellak
2008-05-28
Håller med cresta och Menzing, samt lägger till att det är så jävla befriande med en stark kvinna som sätter sexister på plats UTAN att behöva ta till våld. Länge leve Helen Mirren! Tom Bell: vila i frid :D
Menzing
2007-06-17
En av de allra bästa deckarna!
pufred
2007-02-16
När den här serien kom ut i videobutik på den tiden hette den "Huvudmisstänkt" vilket ligger närmare engelska titeln. Vet inte varför den heter ngt annat här?