I lagens namn

Häll och hans tre mannar starka styrka har tröttnat på buset och åklagarnas milda hållning mot brottslingar. De har därför tagit lagen i egna händer och skrämmer slag på Stockholms undre värld. Deras metoder är hot, våld, trakasserier och framförallt genom att vara poliser.

Originaltitel I lagens namn
Regissör Kjell Sundvall
Manus Hans Iveberg, Leif GW Persson
Genre Kriminalare, 80-tal
Skådespelare Sven Wollter, Anita Wall, Stefan Sauk, Ernst Günther, Pia Green, Sven Strömersten-Holm, Marvin Yxner, Carlo Barsotti, Lennart Hjulström, Rolf Skoglund, Jonas Granström, Johan Ulveson, Ann Petrén, Margreth Weivers, Niels Dybeck, Gustaf Bartfay

husberg
2022-12-06
Stefan Sauk & hans team av krokiga snutar injagar disciplin i Sthlms lodiskretsar. Sven Wollter i porrfilmsmustasch kan inte tolerera detta, & ämnar avslöja deras dunkla gärningar. Ernst Günther skrockar förnöjsamt & leker med knarkhunden Ludde i sin luxuösa våning. Kallhamrad svensk krim utan krusiduller!
Albion
2022-06-15
Omtitt efter 24,5 år. Jag slås främst av att det här inte är i närheten av samma kaliber som ”Mannen från Mallorca”. Detta är en medioker film utan finesser och Stefan Sauks klassiska överspelande gör ingen glad. Betyget blir åter en stark 2;a, 2+
päronanton
2021-05-13
Bra film, mörk stämning. Bra musik av Ulf Dageby.
callusis
2020-08-03
Genre: Komedi.
Raimo_1985
2016-10-31
Fjärde titten, nu på bio i fullt Cinemscopeformat :) Kul att äntligen se filmen i dess fulla prakt, jag har tidigare tyckt att bilden var sådär (57 procent tydligen). Nu är jag nästan och smuttar på femman i betyg men jag kan inte, än. De mörka stämningarna, bilderna och ogästvänliga känslan är ovanlig för svensk film, särskilt från åttiotalet. Toppen skådespelarinsatser från Wollter, Sauk, Green och Gunther.
Philips
2015-08-27
Ett pinnhål under "Mannen från Mallorca" men sevärd!
2014-12-04
Mörk och kall polisfilm som jag mindes som otäck från barndomen. Men den är helt okej och har en schysst atmosfär med en fenomenal Wollter i huvudrollen. Slår lätt alla senare Beck och Johan Falk på fingrarna.
2014-11-09
En smått skrämmande berättelse om fyra snutar som ledsnat på buset och ser till att skipa rättvisa på sitt eget sätt. Sven Wolter är helt suverän i sin roll som polis. 2+
Dutch
2013-11-20
Wollter och Sauk i all ära men detta är en rätt dålig film.
Fläskkäft
2013-11-07
Det osar billig produktion och manuset är rätt rörigt. Stockholm är grått och kallt vilket kanske framstår som trist men det är ju så det är i Sverige under flera månader varje år. Kul att se Sauk(han besökte vår skola iom det årliga spexet, så jag har suttit bredvid honom) med hår annars tycker jag att flera av skådisarna uttrycker bristfällig erfarenhet. Sven Wollter kan man lita på iaf han är riktigt bra får jag säga och fäller dräpande kommentarer gör han också. Ska se mer av honom tänkte jag. Lite futtig utförd film men kan va kul att ha sett.