3.6

I Just Didn't Do It

En film om en man, Teppei, som på väg till sin första anställningsintervju blir anklagad för att ha antastat en kvinna på tåget. Desperat hävdar han sin oskuld, men i det rättssamhälle som råder i Japan är det svårt att få rätt då domstolar snabbt vill få fallen avklarade, och domaren enhälligt avgör utfallet. Det här kan liknas vid Kafkas Processen.

Originaltitel Soredemo boku wa yattenai
Alternativ titel Even So, I Didn't Do It
Regissör Masayuki Suo
Manus Masayuki Suo
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Kôji Yakusho, Ryô Kase, Kohji Yamamoto, Asaka Seto, Masako Motai

Narnendil
2011-12-09
hemskt hemskt tragiskt att ett modernt land som japan verkligen har ett så kasst rättssystem som de har (även om man inte ska glömma att många andra länder inte heller är perfekta).. denna film var en rejäl upplysning och tankeställare för det japanska folket och vi västerlänningar i japan vet numer med säkerhet att vi absolut aldrig vill hamna i problem med polisen, usch och fy >.<
Vimmzy
2010-03-19
svag fyra.. 143 minuter är ändå några minuter för mycket.. Men som Cumlin sa, man får sig en tankeställare. Stundvis väldigt övertygande skådespel..
Cumlin
2008-06-16
Detta var verkligen en rörande film som fick en att tänka till. Ryo Kase var strålande som huvudrollen och resten av skådespelarna gjorde bra ifrån sig också. Jag skulle väldigt gärna vilja ge den här filmen en femma eftersom den är på gränsen till ett mästerverk, men vissa perioder blev helt enkelt för utdragna så en fyra får det bli.