2.6

I galgens skugga

Valerie ska transporteras till Norwich där hennes dödsdom ska verkställas, men på grund av ett häftigt regnväder tvingas hon stanna i ett nunnekloster. Där finner hon en vän i Syster Mary, som är fullt övertygad om hennes oskuld.

Originaltitel Thunder on the Hill
Alternativ titel Bonaventure
Regissör Douglas Sirk
Manus Oscar Saul, Andrew Solt
Genre Drama, Kriminalare, Mysterium, 50-tal
Skådespelare Claudette Colbert, Ann Blyth, Robert Douglas, Anne Crawford, Philip Friend, Michael Pate, Gladys Cooper, John Abbott, Connie Gilchrist, Gavin Muir, Phyllis Stanley, Norma Varden, Valerie Cardew

hsimpson
2024-01-12
Det här imponerade inte alls på mig. Med tanke på skådeplatsen hade man ju kunnat hoppas på ett lite större djup eller att man gjort något mer av det, men det hela känns rätt B.
KimEkberg
2021-04-30
Finns mycket att älska här fastän själva mysteriet i är en ganska slät sak som inte lär överraska någon. Men klostermiljön och översvämningssetupen är ju helt underbar. Det existensiella anslaget hade tjänat på mer hårdkokta metoder. Fotot är dessutom strålande och arbetet med skuggor.
goeran
2016-08-10
Douglas Sirks Thunder on the Hill från 1951 är en trevlig liten deckare. Bäst bland skådespelarna är Claudette Colbert som Sister Mary.