2.1

The Year of the Cannibals

En filmatisering av Sofokles drama Antigone, förlagd till Milan i modern tid, som en politisk allegori för förtrycket i en totalitär stat. Stadens gator är täckta utav besegrade rebellers lik i hopp om att avskräcka andra ifrån att sätta sig emot staten. Bland dessa lik finns Antigones bror, och hon, tillsammans med sin mystiske medhjälpare som talar ett främmande språk, vill begrava hans lik.

Originaltitel I cannibali
Alternativ titel The Cannibals
Regissör Liliana Cavani
Manus Liliana Cavani, Italo Moscati, Fabrizio Onofri
Genre 70-tal, Drama
Skådespelare Britt Ekland, Pierre Clémenti, Tomas Milian, Delia Boccardo, Francesco Leonetti, Marino Masé

fisk0
2022-08-20
Tycker inledningen var riktigt stark, men tyvärr går det i stort sett bara utför efter det. Den hotfulla tonen byts ut mot bumlig farsstämning där tafatta soldater jagar huvudpersonerna genom staden. Musikläggningen är distraherande och karaktärernas handlingar förklaras inget vidare. Samtidigt är fotot fascinerande, filmen känns mycket nyare än den är, med färgtoner som andas 00-tal. Tycker inte lika illa om den som TheJack, tror nog jag kan ge den en svag trea trots allt.
TheJack
2012-06-17
Premissen är rolig, men den politiska allegorin faller platt på grund av att symbolismen är på så övertydlig nivå. Den strävar alldeles för hårt efter att vara intelligent. Dessutom ganska sopigt berättad och Morricones soundtrack är ett av hans svagaste. Stundtals är den dock ganska snygg.