3.7

I Am Not Your Negro

En skildring av författaren James Baldwins version av rassituationen i moderna USA som förmedlas i hans ofullständiga roman, Remember this House.

Originaltitel I Am Not Your Negro
Regissör Raoul Peck
Manus Raoul Peck
Genre Dokumentär, 2010-tal

Rune2000
2023-03-26
En sevärd dokumentär om James Baldwin och hans kamp mot rasism i USA. Filmen lyckas att sammankoppla filmens historia med de tre morden på Medgar Evers, Malcolm X och Martin Luther King, vilket ger dokumentärens narrativ ännu tydligare sammanhang.
coastaltown
2020-07-02
himla tråkigt hur peck applicerat en hetero-personlighet på baldwin. kan man verkligen prata om en persons liv, samt personens anti-rasistiska aktivism och prosa, utan att nämna att personen är homosexuell?
MrsSmiths
2018-09-04
Så förälskad i James Baldwins språk. Och att han får mig att fatta att jag inte fattar.
DYV
2017-10-05
Intressant dokumentär som främst behandlar konflikten mellan vita och svarta i mitten på 1900-talet. Känns som den vill täcka ganska mycket men lyckas bara skrapa på ytan när så många olika personer omnämns och ska ska beskrivas i förbifarten. Samuel L Jacksons röst har en otrolig närvaro och lyfter berättelsen rejält, går knappt att känna igen den. För den intresserade som verkligen vill fördjupa sig kan jag rekommendera Malcolm X självbiografi i samarbete med Alex Haley.
haajen
2017-09-26
En mycket intressant men också rätt dyster dokumentär om ett ännu oläkt sår i Amerika. Förvänta er bara inte en dokumentär om James Baldwins liv, detta är inte den filmen.
myslas
2017-07-22
Mycket beroende på den bakgrund jag kommer ifrån så är min kunskap om afroamerikansk historia rätt begränsad. Man känner till slaveriet, Rosa Parks, Martin Luther King och Malcolm X, i alla fall på ytan, men egentligen inte så mycket mer. Så en sådan här film är viktig för att påminna mig och andra som mig om de orättvisor som afroamerikaner gått igenom och som fortfarande existerar. Med det sagt vill jag nog ändå påstå att det här inte är en så fantastisk dokumentär som gjorts gällande. De delar där man får se James Baldwin tala är det som höjer filmen men i övrigt är det mest rörigt kan jag tycka. Det blir mycket korta klipp av olika personer fram och tillbaka utan att ge något djup alls och känns mest rörigt. Jag hade personligen hellre sett att de då istället gjort en renodlad dokumentär om James Baldwin som gått mer in på djupet.
Frankiie
2017-06-30
En beundransvärd man den där Baldwin - berättad med Samuel L. Jacksons röst, vilken jag inte alls kände igen. Bra dokumentär!
Bomkia
2017-05-30