3.7

Hyresgästen

En man hyr en lägenhet i Paris. Han får veta att kvinnan som tidigare bott där försökt begå självmord och är döende. Mannen kan inte släppa tanken på detta och det driver honom till vansinne.

Originaltitel Le locataire
Alternativ titel The Tenant
Regissör Roman Polanski
Manus Gérard Brach, Roland Topor, Roman Polanski
Genre Drama, Thriller, Skräck, Mysterium, 70-tal
Skådespelare Roman Polanski, Melvyn Douglas, Isabelle Adjani, Shelley Winters, Rufus, Jo Van Fleet, Jacques Monod, Bernard Fresson, Lila Kedrova
Betygsantal 2062

Skapad 2019-11-03 av Huevon
En polsk man, Mr Trelkovsky, letar efter en lägenhet i Paris. Han får nys om en som nyss ska ha blivit ledig och eftersom det är svårt att hitta lägenheter fjäskar han så gott det går för den...   Läs mer »

Skapad 2019-10-30 av palmat
I Roman Polanskis Hyresgästen (Le Locataire) från 1976 spelar han själv huvudrollen som den unge mannen Trelkovsky. Han flyttar in i en lägenhet i centrala Paris och blir besatt av den tidigare hy...   Läs mer »

2013-09-18
Den va bra men lite för långdragen tyvärr. Känns som att man skulle kunna ta bort halva filmen utan att sakna det. Jag gillade de andra 2 filmerna i trilogin väldigt mycket.
Semiramis
2013-06-22
Stämningen och miljöerna är lysande.
andrabullar
2013-05-10
Den tar det bästa från Rosemary\\'s Baby och det bästa från Repulsion och gör det till den klart bästa i trilogin.
Berniey
2013-01-07
Filmen börjar lovande men sjunker tyvärr lite mot slutet
jeremy_jones
2012-12-14
Jag brottas med filmens innebörd och hur jag tolkar den. Jag har en teori som jag snarast måste testa på mina vänner som diggar Polanski och som älsikar just den här filmen. Någon gång kommer jag att återvända till The Tenant och kanske blir ett annat betyg aktuellt i sådana fall. Värd att ses och funderas över, är den iallafall. Och det ska tilläggas: den är väldigt rolig, på ett ganska mörkt och skruvat sätt. Lite lång dock. (4/6)
Anonymus
2012-10-25
Ännu en lägenhetspsykos av Polanski, denna gången mer åt Rosmary hållet än Repulsion. I helhet samma uppbyggnad som föregångarna, väggkryparspänning och sinnesrubbningsmystik i en långsam och utdragen tappning, välgjord, anningen långtråkig men fortfarande tillräckligt intressant för att hålla en vid liv, det intressanta ligger i Polanskis förmåga att förvrida även den mest obetydliga scen, det känns hela tiden som något är fel, man kan bara inte direkt sätta fingret på det, gillar även hur han försöker överföra sinnesförvirringen på publiken genom små förvrängningar av verklighetsbilden
wiilska
2012-10-14
Så himla seg! Och jag vet inte.. löjlig? Det enda jag gillade var Isabelle Adjanis roll.
labi
2012-09-03
Jag är ledsen. Går inte igång på det här. Effektsökeri, med tämligen uselt skådespeleri med undantag för Adjani, Douglas och faktiskt Polanski själv. Hopplöst med taskig läppsynk på några skådisar och VARFÖR pratar alla engelska??? Eller, om nu alla skall prata engelska, varför utspelas den i Paris???
zonk
2012-07-29
Funkar verkligen inte. Plågsam att se klart, även om den glimrade till ibland. Det var nog mest roligt att se Polanski som skådis.
Xenox
2012-06-24
Godkänd film. Börjar lite mystiskt men är lite småseg ibland. Den är dock tillräckligt spännande för att man ska orka se klart den.