3.2

Hvidstensgruppen

Hvidstensgruppen var en dansk motståndsgrupp, som under ockupationen arbetade med att ta emot vapen, ammunition och sprängämnen som brittiskt flyg släppte ned i fallskärm. Hvidstensgruppen var de första motståndsmännen som avrättades i Danmark.

Originaltitel Hvidsten gruppen
Alternativ titel The Village - One family's sacrifice will let a country live
Regissör Anne-Grethe Bjarup Riis
Manus Jørgen Kastrup, Ib Kastrup, Regner Grasten
Genre Drama, Krig, 2010-tal
Skådespelare Jens Jørn Spottag, Bodil Jørgensen, Thomas Ernst, Marie Bach Hansen, Laura Winther Møller, Mia Ejlerskov, Bjarne Henriksen, Anne Louise Hassing, Jesper Asholt, Jesper Riefensthal, Janus Kim Elsig, Henrik Vestergaard, Niels Lund Boesen, Arne Siemsen

mammene
2024-03-16
Här har man koncentrerat sig på hur innevånarna i byn mer och mer kände missnöje över hur Danmark hanterade den tyska ockupationen. De började sakta och lite taffligt organisera sig. Just det kom fram så bra att de var vanliga människor som kände att de bara måste göra något, de var inte vana och det gjordes misstag. Man kan säga att de både var naiva och modiga, framför allt modiga. Så skådespelet är mycket bra, för man fick fram allt det där. Inte så mycket våld och action behövdes för att få fram det grymma och tragiska som skedde i deras land. Att det är verklighetsbaserat och att det görs film om dessa modiga människor kan det aldrig visas för mycket av.
Albion
2024-03-10
Stark berättelse från verkligheten men den berättas lite taffligt och produktionen håller inte högsta klass. Lyfter dock en del mot slutet. Betyget blir en svag 3;a
KyLLo
2021-02-20
Börjar okej och är ganska jämn. Enskilda scener fungerar, men dramaturgin är inte bra. Sedan är den två timmar. Mer som ett mastodontavsnitt av någon tv-såpa än en långfilm.
Dream
2015-12-18
Danska filmer brukar vara väldigt överskattade hos en viss typ av den Svenska publiken, dem är oftast trista och medelmåttiga. Denna börjar lika så tråkigt den första timmen, men den andra timmen blir det mer gripande, realistiskt och spännande. Så sammanfattningsvis en se värd film.
2014-11-07
En väldigt intressant och gripande historia som är alldeles för slarvigt berättad. (7/15)
clarkie
2013-08-06
Helt ok. Dock, allt för mycket fulla namn uppläsningar. Det är för rent i hushållen, vilket känns konstgjort. Aningen lång. Sen, gillar någon barnskådespelare?
Gigi1943
2013-05-28
Vilken tur att jag inte läste om denna film innan jag såg den, för jag satt hela tiden och hoppades att de skulle klara sig! Suck, men det gjorde de inte alltså, mycket gripande film - jag älskar danska produktioner - men den var så otäckt så jag satt hela tiden och önskade att filmen skulle ta slut!!! Oerhört bra skådespelare (som man ju ser lite då och då, de har nog inte så många skådisar i Danmark ...).
Gyllenbock
2012-09-18
Väldigt bra, gripande och bara så tragisk. Fällde en hel del tårar då jag såg filmen. Moder Danmark elsker alle!

2012-09-03
Bra skådespel och ganska bra gjord, men vad hjälper det då filmen i sig är enormt trist! Hade hoppats på en ny Flamman och Citronen, men detta är inte alls i samma klass.
misternajs
2012-08-20
Sett många 2a världskriget filmer, men denna var för seg och tappade spnning. Bra med True story men ingen speciel film. Rekommenderar undergången, Shindlers list, Gränsen ... eller annan ist. Se min filmlista Andra världskriget filmer för att hitta bättre.