3.2

Hvidstensgruppen

Hvidstensgruppen var en dansk motståndsgrupp, som under ockupationen arbetade med att ta emot vapen, ammunition och sprängämnen som brittiskt flyg släppte ned i fallskärm. Hvidstensgruppen var de första motståndsmännen som avrättades i Danmark.

Originaltitel Hvidsten gruppen
Alternativ titel The Village - One family's sacrifice will let a country live
Regissör Anne-Grethe Bjarup Riis
Manus Jørgen Kastrup, Ib Kastrup, Regner Grasten
Genre Drama, Krig, 2010-tal
Skådespelare Jens Jørn Spottag, Bodil Jørgensen, Thomas Ernst, Marie Bach Hansen, Laura Winther Møller, Mia Ejlerskov, Bjarne Henriksen, Anne Louise Hassing, Jesper Asholt, Jesper Riefensthal, Janus Kim Elsig, Henrik Vestergaard, Niels Lund Boesen, Arne Siemsen

KyLLo
2021-02-20
Börjar okej och är ganska jämn. Enskilda scener fungerar, men dramaturgin är inte bra. Sedan är den två timmar. Mer som ett mastodontavsnitt av någon tv-såpa än en långfilm.
Dream
2015-12-18
Danska filmer brukar vara väldigt överskattade hos en viss typ av den Svenska publiken, dem är oftast trista och medelmåttiga. Denna börjar lika så tråkigt den första timmen, men den andra timmen blir det mer gripande, realistiskt och spännande. Så sammanfattningsvis en se värd film.
2014-11-07
En väldigt intressant och gripande historia som är alldeles för slarvigt berättad. (7/15)
clarkie
2013-08-06
Helt ok. Dock, allt för mycket fulla namn uppläsningar. Det är för rent i hushållen, vilket känns konstgjort. Aningen lång. Sen, gillar någon barnskådespelare?
Gigi1943
2013-05-28
Vilken tur att jag inte läste om denna film innan jag såg den, för jag satt hela tiden och hoppades att de skulle klara sig! Suck, men det gjorde de inte alltså, mycket gripande film - jag älskar danska produktioner - men den var så otäckt så jag satt hela tiden och önskade att filmen skulle ta slut!!! Oerhört bra skådespelare (som man ju ser lite då och då, de har nog inte så många skådisar i Danmark ...).
Gyllenbock
2012-09-18
Väldigt bra, gripande och bara så tragisk. Fällde en hel del tårar då jag såg filmen. Moder Danmark elsker alle!

2012-09-03
Bra skådespel och ganska bra gjord, men vad hjälper det då filmen i sig är enormt trist! Hade hoppats på en ny Flamman och Citronen, men detta är inte alls i samma klass.
misternajs
2012-08-20
Sett många 2a världskriget filmer, men denna var för seg och tappade spnning. Bra med True story men ingen speciel film. Rekommenderar undergången, Shindlers list, Gränsen ... eller annan ist. Se min filmlista Andra världskriget filmer för att hitta bättre.
WinDrop
2012-08-16
Nära en femma. Mycket bra underhållningsvärde filmen igenom.