3.8

Hut in the Woods

Handlar om en man, som efter att ha suttit institutionaliserad på psyk i ett halvår, åter släpps ut i samhället. När samhällets skyddsnät sviker och han varken lyckas få jobb eller ny lägenhet slutar han ta sina mediciner och börjar leva på gatan. I sin hemlöshet möter han en 10-årig Ukrainsk pojke och det uppstår en otippad vänskap mellan dem. Då de gång på gång stöter på problem i sin kamp att överleva inom samhällsstrukturen bestämmer de sig för att bygga en hydda i skogen och leva utanför det normsamhälle där det inte finns någon plats för såna som dem.

Originaltitel Die Summe meiner einzelnen Teile
Regissör Hans Weingartner
Manus Hans Weingartner
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Peter Schneider (II), Henrike von Kuick, Timur Massold, Andreas Leupold, Julia Jentsch, Eleonore Weisgerber, Robert Schupp, Hans Brückner, Marco Noack

Roswall
2018-03-10
Jag uppskattar det ständigt närvarande stråket av samhällskritik i Weingartners filmer, det är ofta en smula naivt, och så också i denna film, men samtidigt är det hoppfullt och vitaliserande. Det är en finstämd film som lyfter flera viktiga frågor och sätter igång och väcker saker till liv i en.
jlam
2012-11-25
Smart historia med fin musik. Nosar på de högre höjderna (och kul med namnet Viktor som en hyllning till Francois Truffauts Vilden)
madcappo
2012-11-02
Förstår inte alls poängen med den här? Psykiskt sjuka människor ska tillåtas leva i skogen för samhället suger? Hade ju vart bra om regissören inte hade stoppat huvudet i sanden och trott att alla lösningar alltid finns i Portugal utan faktiskt jobbat för att ändra på skiten som vi alla står i.
psykos
2012-01-29
Beskrivningen på filmen är helt fucked upp ju. Inte alls det den handlar om.:/ vad e det för dåre som kladdat ihop det?!?
psykos
2012-01-29
helt ljuvlig. spela på alla emotionella strängar som finns å även på dom man inte visste fanns.:)
kuchimallan
2012-01-29
beskrivningen av filmen här ovan stämmer dock inte. läs här istället: http://filmweb01.filmfestival.org/filmfestival/info/sv/festivalprogram/programentry?filmId74954
kuchimallan
2012-01-29
En käftsmäll mot dagens samhällsstruktur, där man antingen måste anpassa sig och lyda normen eller bli sedd som ett hot. Den tar upp frågor om hur fria människor egentligen är inom samhällets ramverk, synen på psykisk ohälsa och problematiken kring det faktum att om man ställer sig utanför samhället förlorar man mer eller mindre sitt människovärde och blir sedd som en kriminell svulst som måste oskadliggöras.