2.6

Huset som Gud glömde

En ung man mördar sex personer i ett hus i Amityville, New York. Ett år senare flyttar ett nygift par in i huset och snart börjar mystiska saker hända.

Originaltitel The Amityville Horror
Regissör Stuart Rosenberg
Manus Sandor Stern, Jay Anson
Genre Drama, Thriller, Skräck, Mysterium, 70-tal
Skådespelare Margot Kidder, James Brolin, Don Stroud, Rod Steiger, Murray Hamilton, John Larch, Michael Sacks, Val Avery, Natasha Ryan, K C Martel, Meeno Peluce, Helen Shaver, Irene Dailey

KyLLo
2020-12-27
Har sett några filmer baserade på den här, men är lite besviken. Nu känns den ganska tunn och ointressant. Jag gissar att den åldrats väldigt dåligt. Desto mer intressant är att enskilda scener troligen inspirerat till The Shining som kom året efter.
Robkiller
2019-05-28
Jaha... ljudet var väl hyfsat.. och var väl tidigt ute med onda hus... men blev ju varken spännande eller skrämmande någon gång egentligen...
gjoob
2018-03-11
Det är som mest spännande innan det spännande börjar så att säga. Slutet är lite av en besvikelse och blottar det faktum att storyn är lite för tunn för att fylla ut två timmar. Men den fyller ändå sitt syfte och är någon slags föregångare i genren, antar jag. Svag trea.
2018-02-03
Funkar...
amam
2017-10-08
Äh. Det är ju onekligen en klassiker men jag kan inte påstå att den lyckades underhålla mig speciellt. Slutet var mest en besvikelse.
freddylove
2017-07-11
Inte för att jag sett den på senare tid, utan för minnen av barndom och läskiga sova-över-kvällar med barnförbjudet på moviebox.
2016-11-10
Stundvis är filmen oerhört fånig och rentav överdriven men som helhet är den bara seg och tråkig. Jag ger den ändå en 2:a. tack vare skådespelarna och fotot. Men jag rekommenderar er att se remaken från 2005 istället, den är betydligt bättre.
Daed
2015-09-19
Fint foto och bra musik ger bitvis mysig creepstämning, och till en början är den helt okej. Men den sänks av alldeles för tråkiga karaktärer och seg story, och kommer aldrig riktigt igång ordentligt.
LuxLisbon2
2014-12-15
Trea, hog mysfaktor, sa hade kunnat nudda en fyra om den inte segade mot slutet.
Ful_fisk
2014-09-13
70-tals-rysare med klassisk story om spöken i hus som får de nyinflyttade att bli galna. Påminner en del om The Shining, faktiskt, men betydligt svagare. Tidstypisk skräckis, men inget speciellt. Har sina stunder, men blir lite tråkig i längden. Mest intressant är nästan att se hur otroligt lik James Brolin är sin son Josh Brolin...