Hotellet

När det första hotellet skapades var det som skydd för väder och vind. Trötta resenärer kunde vila ut. Men det var också en plats för sagor och berättelser. I tio år har Kristian Petri samlat material till denna film. Här förekommer både döda och levande hotellgäster. Filmen Hotellet är den sista delen i en trilogi om resandet. De första två var Atlanten och Fyren. Hotellet är ett annorlunda tillfälligt hem. Det kan fungera som tillflyktsort, återvändsgränd, slott, mardröm, skapande rum.

Originaltitel Hotellet
Alternativ titel The Hotel
Regissör Kristian Petri
Manus Kristian Petri
Genre 2010-tal, Dokumentär

2017-01-21
"Min brist på originalitet är häpnadsväckande.", för att citera en rad i filmen. Trots titeln handlar filmen inte mycket om hotell, utan mer om helt andra saker. Faktauppgifterna känns som hämtade från Google och faller genast i glömska. Några kändisar medverkar som dragplåster, men förmedlar bara kuriosa. Det hela känns mer som ett reportage än en dokumentär. Jag tycker inte att den är värd att se.
goeran
2017-01-15
Kristian Petris Hotellet är en intressant men lite flummig filmessay som jag nog tycker är värd att se.
MattiasStrand
2017-01-11
Gott hantverk och man gillar som vanligt Petris berättarröst, men ämnet känns kanske inte fullt så angeläget. Det blir lite väl mycket av "mitt favorithotell", "när jag återvänder till detta hotell" osv - för oss som inte reser fullt så mycket blir det till slut en aning verklighetsfrånvänt.
Tonti
2017-01-07
Trevlig samling av små historier och utvikningar av varierande angelägenhetsgrad.
2017-01-05
Jag blev inte så road, kändes lite sval, intressant dock när det berättades om pappan.
KimEkberg
2017-01-04
pojkrumsfilm
KimEkberg
2017-01-04
pojkrumsfilm
HerrArne
2016-12-29
En personlig filmessä med stråk av genialitet.