3.6

Hornblower: Duty

Horatio gifter sig med sin Maria, men hans längtan till havet gör sig ständigt påmind. När han återvänder till kriget mot Napoleon räddar han två skeppsbrutna passagerare som visar sig dölja en hemlighet.

Originaltitel Hornblower: Duty
Regissör Andrew Grieve
Manus Stephen Churchett
Genre Äventyr, Krig, Drama, 2000-tal
Skådespelare Ioan Gruffudd, Robert Lindsay, Paul McGann, Lorcan Cranitch, Tony Haygarth, Julia Sawalha, Barbara Flynn, Paul Copley, Sean Gilder, Greg Wise

martineden
2014-02-06
[rek. 3] Det känns lite sorgligt att serien slutade efter denna del. Personligen hade jag gärna fortsatt titta för evigt. Även om det är mycket bra hör dessa inte till seriens höjdpunkter. Dock mycket bra! 4.
Afflicter
2010-08-12
En fin avslutning på en underbar filmserie. Det känns vemodigt att säga adjö till karaktärer som Pellew, Matthews, Styles och Hornblower förstås.
KillerPutte
2010-02-22
(rek.4) Då var sista avsnittet avklarat. Sammanfattningsvis får mini-serien en svag fyra. Den har faktiskt etsat sig fast och bidragit med en hel del trevlig underhållning samtidigt som det faktiskt är ganska så påfrestande att stå ut med den brittiska präktigheten.
danneman84
2010-01-24
Så är då denna serie till ända och vi tackar mr Hornblower för att vi fick följa med på ett klassiskt äventyr. Serien avslutas tyvärr lite svagt, men som helhet betraktat är det finfin filmunderhållning. Bästa avsnitten var helt klart Mutiny & Retribution (del 5 & 6).
Kurganen
2009-11-17
Hornblower-serien är grymt välgjord och sevärd. Likväl är filmerna lite för mycket matiné stundtals vilket gör att betyget hamnar på en 3:a. Serien som helhet får däremot en synnerligen stark 4:a.
Zetterman
2009-03-07
En utmärkt filmserie slutar med ett magplask. De två sista delarna är helt enkelt inte psykologiskt trovärdiga. Man har lärt sig att tycka om karaktärerna och det räddar mycket, men bra blir det ändå aldrig.
TimBuckley
2007-12-15
(rekommenderad 4a) liksom 7 av 8 filmer i denna serie varit... & känner mig tyvärr "bara" nätt & jämt tillfredsställd med slutet, men då denna andra halva av det avslutande dubbelavsnittet gjordes efter den första omgången och del 6 först var tänkt att avsluta filmserien, måste jag säga att den gav storhetskänslor i den sista minuten...den här "höll"...Sedan tycker jag att första halvan "Loyalty" var starkare än denna den 2a... tycker inte om den irländska karaktären Wolf...MEN... som film serie 13-14-15 timmar lång (eller vad det blir) är det hatten av...& trots att jag satt 6 stycken 3or & 2stycken 4or (på dubbelavsnittet 5-6) så skulle jag ändå sätta en stark 4a på denna filmserie... Inte för att den nödvändigtvis är särskildt smart, eller för att skådespelarna briljerar på hög nivå...utan för att det är så fruktansvärt jävla skönt & mönstra på & bara toknjuta av alla klisher all obestridlig heder, krut i kanonerna & trä under galosherna...vind i seglen & skepp & hoj för jag blir barn igen av det här underbara matineäventyren.... det finns tydligen mer böcker filmade & om de görs, ska jag genast se dem...!
origC-J
2007-08-17
Svagare än sina föregångare, känns mycket som ett STar Trek-avsnitt, men klart underhållande och välgjort.
gunnur
2006-11-12
besvikelse är ordet i min mun efter att ha sett hela serien. sju troliga fyror och en trea blev lika delar två och tre.
shyan
2006-10-23
Det finns ju fler böcker i serien... Borde de inte fortsätta? Finns mer bra film att göra :) Har alltid varit förtjust Hornblowers historia, fast jag tyckte alltid lite bättre om Bohlito!