2.6

Hoppet

Azad älskar att hoppa höjdhopp och har Kajsa Bergqvist som sin stora idol. Tillsammans med sin bror Tigris skiljs Azad från sin familj och hamnar som gisslan i Sverige. Samtidigt som de får vänner i sitt nya hemland ger de aldrig upp hoppet om att få återse sin familj.

Originaltitel Hoppet
Regissör Petter Næss
Manus Moni Nilsson-Brännström, Kurt Öberg
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Peter Stormare, Marie Göranzon, Per Fritzell, Ali Abdulsalam, Maria Langhammer, Ronas Gemici

2019-06-30
Inte mycket hopp här inte...
Xenox
2012-07-20
Rolig barnfilm. En bra filmatisering av boken.
johansjosten
2010-12-31
Det saknas någonting, den känns väldigt tom.
snyltare
2010-11-01
Kallas för feel good-film på omslaget, men verkligen inte. Trodde att jag skulle kunna kolla på den med barnen, men snart-sjuåringen vädjade till mig att stänga av! Men dagen efter var hon ändå nöjd att hon hade tittat. Kände mig som paret som gick på Lilja 4-ever i tron om att det var en framgångssaga om en fattig flicka som fick komma till Sverige ... Väldigt annorlunda innehåll, mörkt. Jag hade velat ha mer glada klipp från höjdhoppsträningen och idyll! Usch, varför måste verkligheten finnas ...? 3+ för det starka budskapet.
2009-04-14
Bättre än Zozo, ved nu det kan vara värt. Fast roligast är att polaren ser ut som en tolvårig Ice Cube. (5+/15)
aronsoderlind
2009-03-10
trots skådespelarna så känns denna film så töntig
dr.kristina
2008-11-07
Skapligt bra ungdomsfilm med annorlunda perspektiv. Visst - en aning tillrättalagt kanske - men ändå en liten inblick i hur ungdomar med flyktingbakgrund kan ha i sitt bagage. Otippat bra så 3+ till 4.
finkan
2008-07-06
en fin film
KillerPutte
2008-05-25
(rek. 3) Positiv överrasking gånger hundra! En enastående bra skildring om immigration, kulturkrockar och relationer! Peter Stormare känns dock lite överflödig i filmen, och slutet lite väl klicheé men, men :)
Snah
2008-02-27
Nej, nej, nej... Varför blir svensk film ofta så tafflig?