2.7

Holy Smoke

Ruth är en ung kvinna som när hon reser till Indien kommer i kontakt med en sekt och en karismatisk guru. För att få henne att glömma idéerna anställer Ruths familj en dyr framstående så kallad avprogrammerare, som tar med henne till en stuga i öknen. Men ingen av dem får lätt att behålla kontrollen.

Originaltitel Holy Smoke
Regissör Jane Campion
Manus Jane Campion, Anna Campion
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Harvey Keitel, Pam Grier, Kate Winslet, Sophie Lee, Julie Hamilton, Paul Goddard, Tim Robertson, Dan Wyllie, Samantha Murray

myslas
2020-03-21
Inte Campions mest inspirerande arbete men efter en rätt trist inledning blir det bättre mot slutet.
RustyFilm
2019-04-23
Vilsen tjej som söker meningen med livet. Tjejen spelas av Kate Winset och det med beröm godkänt. Den andra huvudrollen har Harvey Keitel han spelar en ”sektav-programmerare” (värdens bästa sån enligt sig själv, men han kommer att bevisa att motsatsen råder) insatsen är godkänd (men utan beröm). Handlingen är lika spretig som Jane Campions egen regissörskarriär. Här har Campion stått för både regi och manus. Men det flummiga och förnedrande upplägget blir trots sin spretighet (eller tack vare) en riktig intressant film-upplevelse. Och fotot är alldeles lysande.
2018-10-13
Skön rulle!

2011-09-26
Hade lite för höga förväntningar eftersom jag älskar Keitel. Men visst funkar det.
Fredzon_M
2011-08-11
Jag har nog aldrig sett en så misslyckad film. Trovärdigheten är noll och humorn är ruskigt platt. Tonen känns rakt igenom fel, vare sig de siktar på skratt eller drama. Två bra skådespelare till trots är detta nog bland de sämsta om inte den sämsta storproduktionen jag någonsin sett. Rejäl kalkonvarning.
lekke
2010-01-26
Känslorna svänger i ganska händelselöst drama. Ändå sevärt om hur manipulativa människor kan manipuleras.
Roarer
2010-01-20
Väldigt mänsklig.
WillyV
2009-12-22
Antingen en stark tvåa eller en fyra.. Beroende på om jag köper händelseutvecklingen. Den är vacker, välspelad, flummig, passionerad och mycket naken (bokstavligen). Stoff för en fyra med andra ord. Dessvärre väljer jag stark tvåa, för den blir till sist för skruvad och utspårad. Dessutom är karikatyr-australiensarna runt om Ruth visserligen slapstick-komiska men förhöjer inte trovärdigheten, tvärtom. Sedan kan man förstås betrakta den som en saga, men jag tolkar den inte så.
Hasselnöt
2009-08-10
Vet inte vad jag tycker om den här...visst är det bra skådespeleri, men kan för mitt liv inte se Harvey Keitel i rollen som älskare, eller ens någon man har sex med ens i nödfall :).
N-din
2009-07-27
Dom första 30 minuterna höll jag på att stänga av den flera gånger, men efter ett tag blev den riktigt bra :)