3.8

Holy Mountain

En surrealistisk film med ockulta inslag. En Kristus-liknande man vandrar genom ett antal bisarra scenarier fyllda av religiös och politisk symbolik. Han möter till slut en alkemist som introducerar honom för sex stycken mäktiga och rika personer som var och en representerar en planet i vårt solsystem. Tillsammans ger sig alla åtta, och alkemistens assistent, ut på en resa för att hitta det heliga berget.

Originaltitel The Holy Mountain
Alternativ titel La Montaña sagrada
Regissör Alejandro Jodorowsky
Manus Alejandro Jodorowsky
Genre Komedi, Fantasy, Mysterium, 70-tal
Skådespelare Alejandro Jodorowsky, Horácio Salinas, Zamira Saunders, Juan Ferrara, Adriana Page, Burt Kleiner, Valerie Jodorowsky, Nicky Nichols, Richard Rutowski, Luis Lomelí, Ana De Sade, Letícia Robles, Arielle Dombasle

Skapad 2019-11-19 av getrick
\"I ask of film what most North Americans ask of psychedelic drugs.\" - Alejandro Jodorowsky En Kristus-liknande man vandrar genom ett antal bisarra scenarier fyllda av religiös och politisk symboli...   Läs mer »

Sheepy
2022-07-14
Tveklöst en av de märkligaste filmer jag sett, lite som en korsning av Salò och Sånger från andra våningen… Vissa scener är briljant absurda men helheten blir för utdragen.
KyLLo
2021-12-05
En film som kan uppfattas som provocerande med äckel, nakna kroppar, vilda djur, religion och politik. Säkert präglad av sin tid och flower power, men samtidigt känns den fortfarande till mycket aktuell och tänkvärd. Det finns många filmer som utnyttjar eller sexualiserar kvinnor. Men i den här filmen är det uppskattningsvis fler nakna män än nakna kvinnor. Dessutom förekommer utnyttjande av båda könen. Allt som rör kön handlar heller inte om exploatering och sexualisering, utan det är mycket symbolism. Den skildrar olika ideologier och fiktiva jordlika samhällen förlagda på olika planeter. Det förekommer såväl feministiska budskap som anti-kapitalistiska bland många andra. I dagens samhälle är lättklätt, nakenhet och kön så förknippat med sex, porr och utnyttjande. Men under flower power kunde det symbolisera frihet och politiskt uppror på samma gång. Och i mänsklighetens begynnelse kunde det uppfattas på ett annat vis. Det finns förstås många olika uttryckssätt och den här filmskaparen har valt ett väldigt fysiskt uttryckssätt där människo- och djurkroppar används, men väldigt sparsmakad dialog. Det är en film där man måste läsa in allt som händer för att kunna förstå sammanhanget och budskapet. Ändå är det säkert ingen tittare som förstår precis allt. Enligt IMDb är den ungefär lika populär bland både kvinnor och män. Jag tycker om att man inte har en aning om vad som ska hända i nästa scen, att det finns budskap och idéer samt att man får tänka själv. Har full respekt för folk som ogillar eller älskar den. Personligen tycker jag att uttryckssättet är för starkt. Om den var mer nedtonad skulle jag sannolikt tycka bättre om den.
ZoIX
2020-10-06
Jaha. Orkar inte bry mig om vad all symbolik innebär. En del riktigt intressanta scener under första halvan men sedan blir det bara trist tyvärr. Man har ju dock inte sett något liknande förut. Många fina scenbyggen och rekvisita.
2019-04-16
Den här typen av konst kan jag uppskatta i kortfilmsformat men i långfilmsformat är det nästan alltid bara tråkigt. Sen är jag verkligen trött på hur kvinnor och kvinnokroppar används i nästan alla filmer av det här slaget. Det är faktiskt ganska obehagligt hur konsekvent objektifierade dom är. Jättetråkig film.
2018-05-23
Jodorowsky varken fuskar eller spar på krutet. Hans arbete med det estetiska imponerar, oavsett om det handlar om interiörer eller statister. Sedan bjuder han på massor. Man får absolut inte allt man kan tänka sig, men definitivt mer därtill. Småväxta jultomtar, bajsätning, prostituerade barn, brinnande dockor, ätbara Kristus-figurer i naturlig storlek, exploderande groddjur, och sexmaskinsavkommor. Sex, blod, naket, kroppsliga utsöndringar, krymplingar och ett stor antal djur som far illa. Emellanåt är det enormt fascinerande, men emellanåt är det verkligen skittrist eller fånigt artyfarty. Allt som allt landar filmen på en trea, men Joddans inställning till "djur i konsten" tar motbjudande stor plats, så det blir inte högra än en stark tvåa. (6+/15)
Albin92
2018-05-06
Känns som en film man skulle kunna få schizofreni av, men helt klart intressant att titta på.
wasteoftime
2017-02-15
Svårt att veta vart man ska börja här. Men vi kan väl börja med det lilla positiva jag kan hitta, och det är väl att Jodorowsky verkar ha skapat ungefär exakt vad han ville. Att han och jag sedan uppskattar totalt skilda saker, det är ju en annan sak. Ett större problem, för mig än för honom, antar jag. Men det här, ja, det kan jag leva utan, om jag ska vara snäll. Det finns klart viss kvalitét i själva filmkonsten här, men som fiflm och subjektiv upplevelse för mig är det bara blahä. Så mycket inknödd symbolik av olika slag som vi kan få med på så lite yta som möjligt. Det blir dock lite bättre när de väl kommer fram till "Lotus island" på slutet. Men nej, jag betackar mig, och känner inte att jag prioriterat fel som säkert tagit 10 år på mig att se denna, efter att första gången ha tänkt göra det. 3,8 på SH-skalan.
mr_magi
2016-10-01
Fullträff!
Mat1az
2016-09-20
Jodorowsky slutar då aldrig att förvåna en i denna film. Som alltid tycker jag det är tråkigt när plågandet av djur ska användas som underhållning. Men det är en bisarr, vacker, underlig, skrämmande, sjuk och rolig film som kommer finnas kvar i ens minne för alltid.
Sangraal
2016-01-25
Ni nedan, vad är det som är så äckligt? Varför behöver nakenhet motiveras? Beskriver ni allt ni inte uppskattar eller förstår för "flummigt"?