Hollow Man

Vetenskapsmannen Sebastian Cane experimenterar med ett serum som kan göra levande varelser osynliga. I det sista teststadiet bestämmer han sig för att testa det på sig själv. Serumet påverkar inte bara hans fysiska uppenbarelse utan får även hans förstånd att sakta men säkert tyna bort.

Originaltitel Hollow Man
Regissör Paul Verhoeven
Manus Andrew W Marlowe, Gary Scott Thompson
Genre Action, Thriller, Skräck, Science Fiction, 2000-tal
Skådespelare Kevin Bacon, Elisabeth Shue, Josh Brolin, William Devane, Rhona Mitra, Kim Dickens, Joey Slotnick, Greg Grunberg, Mary Randle, Pablo Espinosa, Margot Rose, Jimmie F Skaggs

Skapad 2019-12-04 av Priceguy
Sebastian Caine (Kevin Bacon) är en genialisk vetenskapsman som tillsammans med sina kollegor Linda McKay (Elisabeth Shue) och Matthew Kensington (Josh Brolin) arbetar på ett osynlighetsserum. De ha...   Läs mer »

Ful_fisk
2023-05-15
Likt Carpenters osynlige man-film var detta för mig en mycket positiv överraskning efter alla negativa ord. Själv tyckte jag detta var en riktigt spännande film! En genrefilm enligt konventionerna, visst visst, men med Verhoevens säkra hand vid rodret styrs skutar säkert i hamn. Gillar att huvudrollen inte försöks göras sympatisk alls, och att han ganska omedelbart visar sig vara ett riktigt creep. Science fiction-biten i början kändes en smula b, men när effekterna väl kommer in i storyn så flyter det på fantastiskt fint, otroligt snyggt gjort allting! Sista akten tycker många sabbar, men jag vet inte, jag tyckte mest bara det blev spännande. En film som förtjänar ett betydligt bättre rykte.
Albion
2018-03-08
Intressant koncept, men hopplöst tröttsam ton och till sist spårar det mesta ur. Kevin Bacon känner man dock igen som alltid - dvs helkass. Betyget blir en 2;a

2017-08-04
Bedre enn jeg trodde. Men hvor finner man femmeren?
2016-11-21
Hur kan den här filmen ha så lågt betyg? Det här är ju bland det bästa som gjordes under hela 00-talet!
spielmitmir
2015-10-21
Efter att ha läst The Invisible Man av H.G Wells, som väl måste sägas vara originalinspirationen till alla osynlighetsfilmer, så ser jag många paralleller. Även i boken förlorar huvudpersonen förståndet, vilket får mig mer överseende med det inslaget i filmen. Bacon är ingen favorit, men tycker han gör denna bra. Den är obehaglig, absolut, men vad förväntar man sig?
2014-11-26
Denna film börjar rätt kul och intressant och man blir intresserad över handlingen. Sedan blir det allt mer obehagligt(i äkta Verhoenstil) viket inte alls är fel men med det obehagliga kommer det dumma i manuset. Jag gillar dock idèn och skådespelarna. Sedan bör man lyfta fram de snygga specialeffekterna för där har man verkligen lyckats.
yrkeschaufföre
2013-12-09
Det är inte så länge sen jag såg den här, ingen favorit direkt. Bäst är Elisabeth som får bli arg och våldsam, hon väntar inte på att nån ska komma å ta hand om henne.
Hypostas
2013-05-20
Börjar bra, men blir sämre och sämre och urartar i meningslös slasheraction. Verhoevens klart sämsta film, och hans enda riktiga bottennapp.
Teddy1975
2013-01-29
En av de 10 sämsta filmerna någonsin
SweFilmOnly
2013-01-24
Handlingen är bra, men man får tänka på att effekterna är väldigt lätta att framställa och att filmen därmed är lite budget. Att man valt att ha "slasher" scener är troligen ett bra sätt att kombinera en i övrigt bra handling med lite kul spänning. En svag fyra