Historien om Marie och Julien

Den destruktive klockmakaren Julien stöter en dag på den mystiska Marie som han mötte i fjol men som försvann lika plötsligt. Nu blommar deras kärlekshistoria upp på nytt, men det verkar som de inte träffats av en slump. Samtidigt är något spöklikt med Marie, och Julien bestämmer sig för att ta reda på vad det är som inte stämmer.

Originaltitel Histoire de Marie et Julien
Alternativ titel The Story of Marie and Julien
Regissör Jacques Rivette
Manus Pascal Bonitzer, Christine Laurent, Jacques Rivette
Genre Mysterium, Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Emmanuelle Béart, Jerzy Radziwilowicz, Anne Brochet, Bettina Kee, Olivier Cruveiller, Mathias Jung, Nicole Garcia

jlam
2015-10-15
Sådär klassiskt franskt som det bara kan bli, men det har ju gjorts såå mycket bättre. Medelbetyg får det väl bli eftersom den är där och retas suggestivt då och då. Samt för Béart, även om hon inte är i närheten av lika hypnotisk här som i Den sköna satmaran.
goeran
2011-11-20
Jacques Rivettes Histoire de Marie et Julien från 2003 är ett snyggt filmat kammarspel där särskilt Emmanuelle Béart utmärker sig i rollen som Marie. Storyn, där huvudtemat är en kärlekshistoria med övernaturliga inslag, är måhända lite ansträngd men Rivette har ändå lyckats skapa en stämningsfull film.
mylar
2008-01-15
Filmen är snygg och stämningsfull. Handlingen är en god tanke, men når inte riktigt hela vägen. Den är spännande men har lite konstiga och oförklarliga detaljer. En annan huvudhandling och filmen hade kunnat bli mycket bättre.
MladyMilenka
2007-05-01
Jag hade låga förväntningar på den här filmen, kanske är det därför den får så bra betyg. Jag tyckte om historien, det långsamma tempot och dialogen. Men även huset som handlingen utspelar sig i, Juliens hem, är fascinerande. Jag tycker om gamla vackra hus, särskilt de med många trappor, mystiska skrymslen och vrår. Emmanuelle Béart är bra som alltid men jag hade gärna sett någon annan än Jerzy Radziwilowicz i rollen som Julien.
Lantto
2004-01-28
Handlingen kändes omotiverad och otrovärdig och fotot var rätt trist. För lång var den också... Ingen höjdare helt enekelt.