2.2

Hiroshima - samvetets stad

En historia om japanska, europeiska och amerikanska invånares kamp för att överleva och återvända till livet efter den ohyggliga ödeläggelsen som drabbade Hiroshima när atombomben släpptes. Händelserna är baserade på verkliga personers egna berättelser.

Originaltitel Hiroshima: Out of the Ashes
Regissör Peter Werner
Manus John McGreevey
Genre Drama, Krig, 90-tal
Skådespelare Max von Sydow, Judd Nelson, Ben Wright, Mako, Tamlyn Tomita, Stan Egi, Brady Tsurutani, Sab Shimono, Shizuko Hoshi

Bomkia
2009-08-25
TV-film om en hemsk händelse. Kunde nog gjorts klart bättre om japanerna själva gjort den, men detta funkar väl till en gräns. 3-
Ola_Schubert
2008-06-15
Filmen är orättfärdigt nerskriven. Visst pratar alla engelska och visst, jag hittar ingen exeptionell skådespelarinsats. Men så dåligt är verkligen inte skådespeleriet. Intentionen med denna film är ju att visa på det ostraffade brott emot mänskligheten som USA gjorde sig skylldig till. Den visa väl det lidande som den japanska civilbefolkningen råkade ut för, låt så vara att man, för att amerikaner lättare skall identifiera sig med detta lidande, låter de flesta huvudperoner ha anknytning till USA, so What, huvudsaken lidandet kommer fram på ett effektivt sätt! Dessutom verkar man ha haft ambitionen av att visa de sunda och ridderliga drag som finns i den japanska kulturen. Scenen med pojken som möter sin mor och modern till en klasskamrat var faktiskt gripande. En stark trea i betyg får det allt bli. Om skådespeleriet varit bättre, alla hade pratat japanska och ingen kopplinjg till USA funnits ibland karatärerna, så hade det lätt kunna blivit en fyra eller högre i betyg.
LXMBRG
2007-07-19
En av de sämsta filmerna jag någonsin sett. Har nog aldrig sett Max von Sydow så usel. Och alla engelsktalande japaner får mig att vika mig av skratt.
Docklands
2007-06-24
okey, men ändå för idiotiskt
Film_Freak
2007-04-09
Bra film
Dele
2007-01-21
Nja, småtunn "krigsfilm". Dock räddar de goda intentionerna en trea men denna film är inget som jag direkt nödvändigt rekomenderar.
korran
2006-11-04
Herregud vad dålig film! Dåliga skådespelare. Och varför väjer man att följa två amerikaner när det trots allt var flest japaner som drabbades.
Filmguru
2006-09-11
En riktig usel produktion. Riktigt ruttna dialoger i halva filmen och dåliga skådisar. En film som kunnat/borde blivit bättre. Det är knappt att legenden Max får godkänt.
Kurosawafan
2006-07-31
Besvikelse, kunde varit så mycket bättre, skitmanus som filmats kasst, ett fåtal fungerande scener + max lyfter upp något. Ett riktigt japanskt perspektiv saknas trots att man har försökt (+ de snackar engelska)
Lesky
2005-04-16
Den har sina oemotståndligt smöriga stunder då man inte kan låta bli att dras med. Dock, kan dessa inte uppväga filmens i övrigt rätt tafatta karaktär. Den här filmen skulle kunna ha varit så mycket bättre!