3.3

Hereditary

Efter att deras tillbakadragna farmor gått bort försöker familjen Graham fly från det mörka ödet de har ärvt.

Originaltitel Hereditary
Regissör Ari Aster
Manus Ari Aster
Genre Drama, Thriller, Skräck, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Toni Collette, Gabriel Byrne, Alex Wolff, Milly Shapiro, Ann Dowd, Mallory Bechtel, Jake Brown (II), Jarrod Phillips, Christy Summerhays, Morgan Lund

Sheepy
2023-05-03
Mycket bra. Hereditary är en film som håller åskådaren stadigt i sitt grepp och sedan aldrig släpper taget förrän eftertexterna börjar rulla. Toni Collette är superb i huvudrollen och hade varit väl värd en Oscarsnominering (synd att skräckfilmer inte alltid tas på allvar). Förutom stark regi lyckas även stämningen förhöjas genom väl vald olycksbådande musik och ljudeffekter. Hereditary är rent ut sagt en lysande långfilmsdebut för Ari Aster.
Murvel48
2023-04-04
En i grunden seg film lyfts till oanade höjder av Toni Collettes magnifika skådespeleri. Men jag begrep inte slutet…
Rune2000
2023-05-03
Om man bara läser handlingen så är det, i grunden, en typisk skräckfilm. Men tack vare kompetent regi och stark roll från Toni Collette så lyfter filmen över allt annat inom skräckgenre.
hedgehog
2023-03-26
Annorlunda skräckfilm som definitivt sticker ut. Sista scenen alltså.. damn! You are in for a treat. Imponerande debut!
kovikovi
2021-09-09
jag tycker den är ganska frän ändå, jag grät första gången jag såg den. skådespelarna är sjuuuuuuuukt bra asså
Malfunction
2021-01-28
Vilken trött och korkad skitfilm. Nästan allt är stulet från andra bättre filmer (Poltergeist, Jacob's Ladder, Final Destination, The Shining, Rosemary's Baby etc. etc.) och ingenting är vare sig spännande eller underhållande.
ToddDowney
2020-09-14
Åh gud va folk överhypar denna film. Riktigt sömnpiller. De som filmer går på är det mörka och oförklarliga. Men lik förbannat så ska dem försöka överförklara allt ändå. Finns ingen behållning med filmen och allt är bara en smet med bra idéer som de slänger ihop till en dålig kaka som ingen någonsin bör se igen.
päronanton
2020-08-10
Bra stämning och musik!
Arensberg
2020-07-25
ville ha mer av lilla weirda barnet!!
Tatty
2020-07-08
Nja! Den var ingen höjdare! Lite besviken på Toni Collettes roll i filmen! Kunde vara bättre!