3.5

Henry Fool

Den lite socialt efterblivne sophämtaren Simon blir vän med den mystiske Henry Fool. Henry öppnar den litterära världen för Simon, som börjar skriva poesi. Henry börjar dricka allt mer. Snart kommer hans kriminella förflutna ikapp honom.

Originaltitel Henry Fool
Regissör Hal Hartley
Manus Hal Hartley
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Parker Posey, Thomas Jay Ryan, James Urbaniak, Maria Porter, James Saito, Kevin Corrigan, Liam Aiken, Miho Nikaido, Nicholas Hope, Diana Ruppe, Veanne Cox, Christy Carlson Romano, Chuck Montgomery

Darn
2015-03-03
Gillar starkt hur Hartley regisserar skådespeleri som tar ut svängarna och gör det styltigt - helt medvetet, vilket är det charmiga. Samtidigt finns det en värme i allt han gör, känner jag, vilket jag gillar. Hans (delvis) egenskrivna musik är väldigt fin den också. Uppbyggnaden av filmen som ett kortare epos känns rimlig och ball och den är väl värd sina 140 minuter.
stenemo
2012-01-12
Inte det minsta bra, rekommenderar den inte till någon
Hengman
2009-02-26
Cool film! Svart humor, och djup - men inte för djup.
MilkMonkey
2008-10-15
Hartley ger mig alltid samma känsla: det är en cool grej att alla karaktärer / dialoger känns så konstgjorda, men det går inte riktigt hem hos mig
Typzalikov
2007-05-08
sjabbig
ilgoga
2006-12-22
Är verkligen inget Hartley fan, har försökt ett par gånger (Simple Men, No Such Thing) men misslyckats. Denna funkade dock utmärkt. En riktigt klockren film... (och Urbaniak ÄR Smiths/Morrissey ompersonifierad)... nästan fullpott... längden drar ner betyget där
Moonlighting
2006-11-10
Skrattade mig sönder och samman när Henry Fool satt på holken. Alla jag känner som är ens något sådär konstnärligt lagda har risiga kistor hela högen, och det är en ljuvlig observation av Hal Hartley att bjuda på. Ser fram emot hans nya, som ska vara en slags uppföljare till den här. Hörde av en snubbe som sett den att det ska vara hans bästa någonsin. Ska bli spännade att se om man instämmer.
skitbad
2006-11-01
Att denna bara är en uträknad 3:a för mig är ett mysterium. Jag älskar Hartley och denna är uppe där bland hans bästa, inte riktigt som "Trust" men i klass med "Unbelievable Truth" och "Surviving Desire". Hartley-känslan är inte lika tydlig här men finns i stora mått under ytan. På något sätt känns den mer komplett än övriga Hartley´s, mycket välgjord och riktigt bra.
Vinicity
2006-04-21
Lite lång...
Trangor
2006-03-13
Den bästa film jag har sett av Hartley.