Henry - En massmördare

Becky har lämnat sin dotter och man samt jobbet som stripteasedansös för att börja ett nytt liv. Hon flyttar till sin bror Otis i Chicago som delar sin tid mellan bensinstationen och att sälja knark till skolpojkar, som han också försöker förföra. Otis bor med sin fängelsekompis Henry som var 14 år när han mördade sin mor. Filmen är baserad på den verklige seriemördaren Henry Lee Lucas liv.

Originaltitel Henry: Portrait of a Serial Killer
Alternativ titel Henry - En seriemördare, Henry - Porträtt av en massmördare
Regissör John McNaughton
Manus John McNaughton, Richard Fire
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Skräck, 80-tal, Biografi
Skådespelare Michael Rooker, Tom Towles, Tracy Arnold, Kurt Naebig, Ray Atherton

Skapad 2004-07-13 av billybob
När han var tretton tvingades han klä sig i kvinnokläder och se på när hans mamma hade sex. Övergreppet skapade en av historiens mest brutala massmördare. Chicago 20 år senare. Henry delar l...   Läs mer »

Skapad 2004-02-24 av FreddyKrueger
Filmen har gång på gång blivit kallad den mest realistiska och mest skrämmande filmen någonsin av de flesta kritiker. Filmen ni ska få läsa om nu är ”Henry – en massmördare”. Henry är bas...   Läs mer »

2023-10-10
Jag gillar 80-talsskildringen och på pappret en intressant film. Delvis påminner den lite om Maniac från 1980. Grunden finns här och avrättningarna verkar vara grymma, men det är tyvärr väldigt dålig dramaturgi. Osammanhängande och praktiskt taget ingen spänning alls, utan småprat och några bilder på offer.
BarryHero
2023-01-28
Riktigt imponerande lågbudgetfilm som stått osedd i min dvd-hylla ända sedan 2009. Den var betydligt bättre, råare, och mörkare än jag hade förväntat mig. Michael Rooker är fenomenal som Henry och även Tracy Arnold är bra som oskuldsfull syster till Otis. Skrämmande och unik i sin porträttering av en seriemördare. Home invasion-scenen är riktigt brutal och flera riktigt brutala scener finns med effekter som imponerar - framför allt med tanke på den låga budgeten. Denna film var en riktigt positiv överraskning.
henrikj
2022-09-06
Riktig obehaglig. Inte en film man ser två gånger men den griper tag, äcklar och får en att känna kraftigt obehag. Ruggigt effektiv på det sättet.
labi
2019-07-02
Vidrig. Men samtidigt är jag imponerad av vad McNaughton lyckats få till med så liten budget.
Murvel48
2018-05-24
Filmen går från tråkig till osmaklig utan att någon gång vara spännande. Mer än en stark etta kan det inte bli.
diafragma
2017-06-25
Har sett en del filmer om seriemördare och tycker denna är en av dom bästa och realistiska filmerna!. Den berörde mig på många sätt. Bra skådespelare i filmen och jag tycker den är värd en 4 i betyg!.
2016-10-22
Om man nu bortser från faktafelen så har man, trots en stram budget, lyckats göra en väldigt välgjord och ganska otäck film. Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig.
Diclonius
2016-10-14
Kusligt, kusligt, kusligt. En extremt autentisk (om än något överdriven) stilstudie av psykopati. Min standard för en bra skräckfilm är att jag skall tveka för att se om den igen, och det lyckas Henry göra med råge. Bara the Shining och Animeserien Elfen Lied har samma effekt på mig. Känsliga tittare varnas.
patrasket
2016-07-25
Jösses vilken skit.
MaxMackan
2015-08-05
Det finns verkligen en obehaglig realism i filmen som ligger mycket i ett budgetbetonat stilistiskt foto och det är ruggigt effektivt. I dessa passager(mitten av filmen) är den riktigt briljant och har ett djup, men planar ibland i ett bli för b och tappa det psykologiska djupet och det ger tyvärr bara godkänt i slutbetyg